Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Näringsdepartementet vill sätta stopp för Telias köpplaner

Publicerad: 4 Juni 2018, 11:32

Enligt SvD Näringslivs källor vill Näringsdepartementet hellre se att Telia delar ut pengar till sina aktieägare än att de köper Bonniers tv-verksamhet.


Ämnen i artikeln:

TeliaBonnier BroadcastingBonnier

Den 25 maj avslöjade Resumé att Telia befann sig i slutförhandlingar med Bonnier om att köpa tv-verksamheten Bonnier Broadcasting. Enligt Resumés uppgifter diskuteras en prislapp på mellan 10 och 12 miljarder kronor, vilket skulle göra affären till den största i svensk mediehistoria. Förhandlingar ska ha pågått sedan förra hösten och Bonnier sägs vilja behålla en minoritetspost i bolaget.

Nyheten mottogs inte speciellt väl av marknaden och Telias aktie belades med köpstopp efter att den fallit med ett par procent.

LÄS MER: Jan Scherman: Bonnier-vd:n Tomas Franzén befinner sig i farozonen

En av de frågor som väcktes i samband med nyheten var hur svenska staten, som äger 37 procent av Telia, skulle agera då man vid en affär skulle kontrollera en stor del av den svenska tv-marknaden.

Och nu rapporterar SvD Näringsliv om att Näringsdepartementet, som ansvarar för frågor gällande statligt ägda bolag, inte är speciellt positivt inställda till affären.

SvD Näringsliv refererar till "mycket väl insatta källor" och skriver att Näringsdepartementet ser stora affärsmässiga risker med affären och att man hellre ser att Telia delar ut mer pengar till sina aktieägare. Enligt SvD Näringsliv oroar de sig också för att staten ska få för mycket makt över den svenska mediemarknaden.

– Det finns också en risk för att TV4 får problem med förnyat sändningstillstånd om affären blir verklighet, säger en källa inom regeringskansliet till SvD.

LÄS MER: Analytiker: Oklarheter kring Bonniers framtida inriktning

Enligt Resumés initiala uppgifter planerar Telia och Bonnier Broadcasting att offentliggöra affären innan midsommar.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.