Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Näringslivets lobbying mot Sverigedemokraterna avslöjad

Publicerad: 16 Maj 2016, 05:47

Sverigedemokrater i riksdagen.

Foto: Wikimedia Commons

SD-företrädare har bjudits på lyxkrogar av flera organisationer, varumärket Siba går i graven och Zlatan Ibrahimovic ställde att annorlunda krav i avskedsintervjun. Läs mer i vårt morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

SibaZlatan IbrahimovicSverigedemokraterna

Näringslivets lobbying mot Sverigedemokraterna avslöjad
I höstas avslöjade Dagens Industri hur bland annat Svenskt Näringsliv, Almega och Vårdföretagarna uppvaktat SD. Pr-byrån Kreab pekades också ut som en central kugge i kontakter med partiets företrädare. Nu har Expressen gjort en omfattande kartläggning av hur olika organisationers kontakter med partiet har sett ut.

Organisationer som har uppvaktat SD, enligt granskningen, är bland annat tobaksbolaget JTI Sweden, Svenskt Näringsliv, Företagarna, LRF och vårdjätten Capio. Expressen visar hur partiföreträdare har bjudits på luncher och middagar på exklusiva restauranger som Grand Hotel, Hotel Diplomat och Gondolen.
– Vi är tredje största parti. Vi är också vågmästare. Då vill de försäkra sig om att vi åtminstone har blivit informerade om deras ståndpunkt och får den information som de tycker är relevant. För mig är det värdefullt. Det här är en del i det som kallas normaliseringen av vårt parti, att det faktiskt går att sitta ned och resonera med oss. Det kanske är det mest värdefulla egentligen, säger SD:s ekonomisk-politiske talesman Oscar Sjöstedt till tidningen.

Siba skrotar varumärket efter 65 år
Netonnet Group ska framöver fokusera på ett enda varumärke – nämligen Netonnet. Därmed kommer det välkända varumärket Siba att försvinna på sikt, skriver Dagens Industri. Fyra av totalt 28 Siba-butiker ska i år omvandlas till lagershoppar tillhörande Netonnet. År 2017 ska samtliga butiker ha omvandlats.
– Detaljhandeln går igenom en digital omställning och kunderna kräver sömlös integration mellan e-handel och butikshandel. Genom ett varumärke stärker Netonnet Group sin position. Familjen är stolt över att ha byggt upp Siba under 65 år. Det blir nu grunden i Susanne Ehnbåges och hennes medarbetares arbete att ta Netonnets varumärke och koncept vidare, säger Fabian Bengtsson, ägare av Netonnet Group, till tidningen.

Sibas ägare (och förre vd) Fabian Bengtsson var tidigare starkt förknippad varumärket då han var huvudperson i elektronikkedjans reklamfilmer signerade Valentin & Byhr.

Zlatans udda krav till reportern
I lördags spelade Zlatan Ibrahimovic sin sista ligamatch med Paris Saint Germain. Efter den känslosamma tillställningen, där stjärnan slog målrekordet i klubben, fick BeIn Sports journalist Florian Genton drömuppdraget att göra den första intervjun. Men den blev minst sagt annorlunda. Innan matchen hade det delats ut cirka 40 000 Zlatanmasker till fansen. Florian Genton tvingades att bära just en sådan mask – genom hela intervjun.
– Det känns som att jag pratar med mig själv, sa Zlatan enligt Sportbladet.

Wolodarski: Förestående jordbävning på mediemarknaden
I sin söndagskrönika skriver DN:s chefredaktör Peter Wolodarski om brittiska The Guardian, som trots en global publik och prisvinnande journalistik går med brakförlust.
"Det har länge varnats för tidningsdöd, men än så länge har det mesta fortsatt som förr. Vad exemplet Guardian visar är att mediebranschen nu går in i en ny, betydligt mer dramatisk fas" skriver han.

Enligt Peter Wolodarski är The Guardian ett tydligt exempel på vart gratisfilosofin leder. Att livnära sig på digital annonseringen kommer inte att fungera för medieföretag eftersom Facebook och Google slukar det mesta av kakan. Vägen framåt är istället att ta betalt av läsarna för innehållet, menar han.
"Att inte ens Guardian, med en global mångmiljonpublik, är i närheten av att få ihop sin digitala ekonomi är djupt oroande för journalistikens framtid – och en övertydlig signal om en förestående jordbävning på mediemarknaden".

Zelmerlöw och Mede hyllas internationellt
Eurovision Song Contests programledare Petra Mede och Måns Zelmerlöw gjorde braksuccé i lördag. Deras insats hyllades i Sverige så väl som internationellt. Bland annat har Buzzfeed skrivit en artikel med rubriken "Petra Mede And Måns Zelmerlöw Were Bloody Great Presenters At Eurovision This Year". Också på Twitter hyllas duon av fans över hela världen. Bland annat har det startats ett helt konto med namnet "12 points goes to Petra" skriver Expressen.

Google får rekordböter
Enligt källor till The Telegraph kommer Google att få rekordstora böter – cirka 28 miljarder kronor – av EU-kommissionen. Orsaken är det konkurrensmål som pågått sedan 2010, där företaget anklagas för att ha utnyttjat sin storlek och främjat egna tjänster i sin sökmotor på andra bolags bekostnad.

Emma Stjernlöf utsedd till modemäktigast
Adidas nordiska brand director Emma Stjernlöf är mäktigast inom svenskt herrmode 2016, enligt tidningen King.
"Sport har aldrig varit mer mode och mode aldrig varit mer sport än idag. I sin roll som brand director för Adidas visar Emma Stjernlöf att hon har mest inflytande över den svenska mannens sätt att klä sig" skriver de i sin motivering.

"Donald Trump spelade pr-man – skröt om sig själv"
I en uppmärksammad artikel drar The Washington Post upp en bandupptagning från 1991 där en person vid namn John Miller ringer upp en reporter och utger sig för att representera Donald Trump. I själva verket ska det vara Trump själv som ringer, vilket han nekar till. I samtalet ger han ingående detaljer om hans privatliv, bland annat att Trump ska ha haft tre kvinnor vid sidan av sin hustru. Lyssna själv här.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev