Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Nästa gång säger vi nej till den tafsande marknadschefen”

Publicerad: 24 Oktober 2017, 07:57

Niklas Turner Olovzon vill att branschen tar ställning mot sexismen och övergreppen.

Vår bransch pratar gärna om jämställdhet. Men när det gäller pengarna ekar de fina orden ofta tomt, skriver Niklas Turner Olovzon.


Ämnen i artikeln:

Reklambyråer#MeTooReklambranschenNiklas Turner Olovzon

Vid en branschtillställning för ett antal år sedan blev en av våra kvinnliga anställda sexuellt antastad av en välmeriterad marknadschef, och han försökte även övertyga henne om att följa med till hotellrummet. Hon kom dagen efteråt till mig och berättade. Jag lyssnade, blev heligt förbannad på svineriet och gjorde... Inte mycket egentligen. Visst, vi pratade en hel del om det internt och stöttade våra anställda (ytterligare en kollega klev fram och berättade om liknande erfarenheter från samme man). Vi beslutade oss för att inte jobba med kunden mer, men detta skedde i form av ett tyst avsked. Vi hade inget avtal och pitchade helt enkelt inte in fler idéer.

Kvinnan som berättat gick så småningom vidare i karriären, och vi blev något år senare kontaktade av samme marknadschef som, med en påse pengar i näven, erbjöd oss ett nytt uppdrag. Tackade vi då rakryggat nej? Sorgligt nog inte.

Inom kommunikationsbranschen sitter vi gärna på höga hästar när det gäller samhällsengagemang i allmänhet och jämställdhetsarbete i synnerhet. Vi är medvetna och moderna. Det finns gudskelov allt fler kvinnliga byråledare, men makt- och ägarstrukturer är fortfarande löjligt manliga. Och sexismen har ofta fritt spelrum mitt framför våra näsor. Jag har själv bevittnat den flera gånger på nära håll, och jag har sällan gjort något åt det. Jag skäms.

Fler kvinnliga kollegor har berättat liknande historier från andra byråarbetsgivare, och jag har själv ytterligare gånger skrivit om sanningen till "oskyldiga flörtar" och "dåligt ölsinne". Tror tyvärr att det finns många ledare därute som pratat sig varma om värderingar och fördömt beteenden, men samtidigt blundat när kundrelationer eller intäkter stått på spel. I vissa fall finns det inte ens rent mjöl i den egna byråpåsen.

I det aktuella fallet med den kände programledaren anser jag därmed att den stora tv-kanalens chefer är lika skyldiga till att kvinnor blivit utsatta. Det är deras förbannade ansvar att skydda sina anställda, att sätta stopp för maktmissbruk. Att skapa ett tryggt arbetsklimat och prioritera mänskligheten framför mammon.

Idag jobbar vi inte längre med marknadschefen, men jag skäms över att säga att det inte har ett dugg med denna historia att göra. Jag borde självklart ringt upp honom när det hände och med all önskvärd tydlighet låtit honom få veta varför vi ville avsluta samarbetet och/eller kontaktat hans chef, jag borde ha avslutat andra samarbeten, borde tagit konflikter på branschgalor och sagt NEJ, det här är fan inte okej! Inga pengar eller priser är så viktiga att vi kan blunda för övergrepp eller kränkningar av människor.

Snälla, låt oss alla göra annorlunda val nästa gång.

Niklas Turner Olovzon
Vd och grundare, Passion Lab

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.