Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Nätbokare tar sikte på halv annonsmiljard

Publicerad: 2 oktober 2009, 09:44

Svenska nätbokaren Livebookings tar med färskt riskkapital i bagaget sikte på tidningarna eftertextannonser – i samarbete med bland andra Eniro. – Vi värderar marknaden till en halv miljard, säger Peter Bergström, Livebookings chef för den nordiska marknaden.


Peter Bergström.

Svenska nätbokaren Livebooking, bokningstjänst för restauranger, plockade häromdagen i nytt riskkapital på 16 miljoner dollar – drygt 111 mkr.
Livebookings är ett snabbväxande företag grundat av svenska nätentreprenörer, med bland andra Sturehofgruppens PG Nilsson som en av bolaget finansiärer.

Affärsidén är uppbyggt kring en ”bokningmotor” i en databas som restauranger ansluter sig till.
Förra årets omsatte Livebookings närmare 30 mkr, i år beräknas omsättningen sluta på drygt 100 mkr. Men med drygt 111 mkr från riskkaptialbolaget Wellington, som även investerat i Spotify, ska bolaget skruva upp tillväxttakten.
– Europa och Norden är våra huvudmarknader, men vi har förhoppningar om att bli en ledande global aktörer. I Sverige har redan 700 restauranger anslutit sig, i Europa runt 6000, säger Peter Bergström till Resume.se.
Han har själv bakgrund på både MTV och Carat.
– Restaurangbranschen har varit sen i den digitala världen jämfört med många andra branscher, som bygger verksamheten på att man bokar biljetter eller plats.

Besökarna kan dels boka bord direkt via Livebookings, dels via bolagets partners.
Livebookings samarbetar i dag med bland andra Eniro, Allt om Stockholm, Restaurangguiden och Lokaldelen.
– Vi vill komma åt den andel av branschens omsättning som går till marknadsinvesteringar. Den del som rör rena bordsbokningar i Sverige är enligt våra beräkningar ungefär en halv miljard i marknadsföring, företrädelsevis i tryckta medier, säger Peter Bergström.   
– Hela den affären håller nu på att hamna på nätet eftersom runt 70 procent av restaurangbesökarna gör sin research på nätet.

Livebookings har även inlett flera samarbeten med tidningars krogguider, som GP, Expressen.se och Dagens Nyheter, trots att det  i praktiken innebär en konkurrens mot tidningarna själva.
Upplägget innebär en split av intäkterna, som varierar efter varumärke och trafik.
– Det är allt från 80/20 till 50/50. Tidningarna kan inte stoppa huvudet i sanden när utvecklingen förändrar hela branschen, säger Peter Bergström.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.