Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

"Nätet är fantastiskt för kampanjjournalistik"

Publicerad: 8 december 2008, 10:58

Först uppmanades läsarna att mejlbomba riksdagen för att protestera mot FRA-lagen. Och nu kampanjar Expressen.se för lägre boräntor. – Nätet är fantastiskt för kampanjjournalistik, säger Thomas Mattsson, chefredaktör för Expressen Digitala Medier.


Thomas Mattsson. Foto: Erik Esbjörnsson.

100 000-tals protestmejl skickades till riksdagsledamöterna, med hjälp av Expressen.se:s formulär i somras.

Nu är det bankerna som är måltavlan när Expressen nätkampanjar på nytt. I ett formulär hjälper Expressen.se läsarna att kontakta sina banker om ett nytt lånerbjudande efter riksbankens sänkning av styrräntan.   Den här gången är det dock ingen mejlbombning à la kampanjen mot FRA-lagen.

– Vi har den här gången valt att inte skicka enskilda mejl eftersom de skulle innehålla namn på bankkunder och deras personnummer. Vi kommer istället att överlämna läsarnas förfrågningar om nya ränteerbjudanden på ett säkert sett, säger Thomas Mattsson, chefredaktör för Expressen Digitala Medier.

Hur många mejl har skickats med hjälp av Expressens formulär?

– Vi har tagit emot tusentals önskemål om att Expressen.se ska förmedla de här kundönskemålen till bankerna, det kommer fler hela tiden.

Hur har responsen varit från bankerna?
– Bankerna förefaller, av begripliga skäl, hålla en ganska låg profil i debatten om höga räntor…

Är ni nöjda – kan du jämföra det här med er FRA-mejlbombning?
– Jag är mycket nöjd. Man måste komma ihåg att det för många är ett ganska stort steg att över nätet skicka in namn, personnummer och bank till en tidning. Det kan inte riktigt jämföras med ett protestbrev till riksdagsledamöter.

Generellt, hur effektiv är kampanjjournalistik på nätet, jämfört med i papperstidningen?
– De kompletterar  varandra. Kampanjjournalistik i print får ett mer fysiskt genomslag med tiospaltsrubriker och stora bilder på tidningssidor, men på nätet kan vi snabbt kanalisera en opinion med exempelvis omröstningar och mejl. Nätet är fantastiskt för kampanjjournalistik.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.