Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Nätet lyfter Schibsted

Publicerad: 19 februari 2010, 07:15

Det är en nöjd vd för Schibsted Sverige som idag presenterar kvartalsrapporten. – Jag är mycket glad med vad vi åstadkommit. Kostnadsbesparingarna har gett större effekt än vi trott och intäkterna börjar växa igen, säger Raoul Grünthal.


Ämnen i artikeln:

Raoul GrünthalAftonbladetSvenska DagbladetSchibsted

Raoul Grünthal, vd för Schibsted Sverige

Den svenska delen av Schibstedkoncernen visar lite drygt en miljard i omsättning under fjärde kvartalet. Det är i stort sett ingen förändring mot 2008. Däremot har en rörelseförlust på 68 miljoner norska kronor vänts till en vinst på 94 miljoner kronor.

Aftonbladets papperstidning står för lite drygt hälften av intäkterna i Sverige, men de krympte med tre procent under kvartalet. Främst är det annonsförsäljningen som hackar och tappet blev hela 13 procent. Prishöjningen gör att upplageintäkterna ökar trots att upplagan backar. Prishöjningen väntas ge 70 miljoner i ökad vinst om tidningen lyckas försvara upplagan för 2009. Men i sista kvartalet sjönk vinsten från 36 till 29 miljoner kronor.

På nätet går det däremot bättre för Aftonbladet. Här ökar intäkterna med hela 26 procent till 118 miljoner samtidigt som vinsten nästan fördubblas till 39 miljoner kronor. Nätet drar alltså in mer i vinst än papperstidningen trots att omsättningen bara är en fjärdedel.

Lite oväntat har Svenska Dagbladet klarar sig riktigt bra under årets sista kvartal. Upplageintäkterna ökar med 5 procent efter en prishöjning och annonsintäkterna stiger med en procent. Det ger intäkter på 305 miljoner och ett resultat på 14 miljoner kronor.
– Det är flera parametrar bakom att Svenskan går bra. Först är det en bra produkt. Sedan är det en satsning på rätt målgrupp. Tidningen har också en mycket bra försäljningsavdelning.

Schibsteds övriga nätverksamheter i Sverige ligger i affärsområdet tillväxtmedier. Här går till exempel Hitta.se väldigt starkt. Sajterna som ingår lyckades vända en förlust på 14 miljoner under sista kvartalet 2008 till en vinst på 27 miljoner.
– Det går väldigt bra. Vi är själva lite överraskade eftersom man kunde anta att bolag som inte är så mogna skulle ha det tufft i krisen.

Har konjunkturen vänt?
– Det är lite för tidigt att säga. På en del områden ökar intäkterna, medan det fortfarande står och stampar på andra, så det är nog för tidigt att ropa hej ännu.

Men det blir inga ytterligare stora sparprogram?
– Nej, inga akuta stora besparingar. Sedan effektiviserar vi verksamheten hela tiden. Det pågår ju också en strukturell förvandling, vilket gör att vissa områden kommer att ha en stark tillväxt medan andra har det tuffare. Men vi var tidigt ute med våra besparingar och kan nu fokusera på att ta marknadsandelar medan andra fortfarande måste slicka såren.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.