Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Nätet snårig annonskanal

Publicerad: 12 februari 2013, 09:20

I pengar räknat har annonseringen på internet ökat med 58 procent sedan 2007. Internet har på fem år blivit större än tv-reklamen och är snart lika stor som den samlade dagspressannonseringen.


När konsumenterna väljer bort pappersmedier för nätet eller mobilen följer annonsörerna efter. Fast internetvärlden innebär också större utmaningar för annonsörerna i val av annonsmedium och format. Internet som reklamplats är betydligt mer fragmenterad än andra mediekanaler.
Störst andel av de 7 miljarder kronor som internetreklamen inbringar tar sök med 36 procent. När sök på fem år ökat med 225 procent har displayannonseringen ”bara” ökat 57 procent och onlinekatalog/eftertext 51 procent.

En snabbväxare i internetannonsering är webb-tv. Från en låg nivå har en rad webb-tv-satsningar gjorts av de större företagen. Exempel på annonsörer som i hög grad använder webb-tv är Handelsbanken liksom reseföretagen Fritidsresor och Ving. För många annonsörer är webb-tv ännu i sin linda, men kan få stor betydelse framöver.

PrognosIRM bedömer att internet- och mobilannonsering ökar stadigt de kommande åren till 10,3 miljarder kronor 2015. En tillväxt på 50 procent. Men vid sidan av sök har de andra reklamformerna att bevisa sin storhet.
En växande trend är ”advertorials” där reklam kombineras med redaktionellt innehåll. Onlinekatalog/eftertext har redan lagt beslag på det mesta från dagstidningsannonsering eller katalogutgivning. 62 procent av Sveriges Annonsörers medlemmar tror på en ökning av internet­investeringarna under 2013, enligt Novus undersökning.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.