Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 21 januari 2009, 09:20
Aldrig tidigare har så många amerikaner sett på tv som när Barack Obama svor presidenteden. Men de stora medievinnarna var CNN.com och Facebook.
När Obama läste presidenteden såg varenda amerikan på tv. Tittarsiffrorna var troligtvis över 100 miljoner.
Men direkt efteråt sökte amerikanerna sig till sociala medier och nyhetssajter.
Mest framgångsrikt var samarbetet mellan nyhetskanalen CNN och Facebook. Facebook-användarna kunde integrera videos från CNN.com.
Enligt siffror från Omniture SiteCatalyst hade CNN.com under gårdagen 136 miljoner sidvisningar och streamade 21,3 miljoner videos.
CNN var inte mediebolaget som koppla upp sig med Facebook. New York Times har startat Facebook-gruppen "How will you remember today?".
Medeianalytikern Rich Greenfield säger till AdAge att gårdagen var en vattendelare.
– Direktsänd tv gick från att vara något passivt till en social erfarenhet och underströk kraften som internet har att distribuera tv, säger han.
På annonsvinnaren var troligtvis Starbucks största vinnaren. Nya reklamfilmen visade på CNN.com direkt efter att Obama lämnade scenen. Filmen, gjord av BBDO, New York är visade fram en nya kampanj för samhällstjänst .