Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Nätet vinnare när Obama svor eden

Publicerad: 21 Januari 2009, 09:20

Aldrig tidigare har så många amerikaner sett på tv som när Barack Obama svor presidenteden. Men de stora medievinnarna var CNN.com och Facebook.


Ämnen i artikeln:

Barack ObamaFacebook

När Obama läste presidenteden såg varenda amerikan på tv. Tittarsiffrorna var troligtvis över 100 miljoner.

Men direkt efteråt sökte amerikanerna sig till sociala medier och nyhetssajter.

Mest framgångsrikt var samarbetet mellan nyhetskanalen CNN och Facebook. Facebook-användarna kunde integrera videos från CNN.com.

Enligt siffror från Omniture SiteCatalyst hade CNN.com under gårdagen 136 miljoner sidvisningar och streamade 21,3 miljoner videos.

CNN var inte mediebolaget som koppla upp sig med Facebook. New York Times har startat Facebook-gruppen "How will you remember today?".

Medeianalytikern Rich Greenfield säger till AdAge att gårdagen var en vattendelare.

– Direktsänd tv gick från att vara något passivt till en social erfarenhet och underströk kraften som internet har att distribuera tv, säger han.

På annonsvinnaren var troligtvis Starbucks största vinnaren. Nya reklamfilmen visade på CNN.com direkt efter att Obama lämnade scenen. Filmen, gjord av BBDO, New York är visade fram en nya kampanj för samhällstjänst .

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Barack ObamaFacebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.