Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Nationalklenoden Vikabröd läggs ned – sorg på Facebook

Publicerad: 25 januari 2013, 12:32

Leksands Stolthet Vikabröd läggs ned. Reaktionen har inte låtit vänta på sig i sociala medier – ”Det är så ledsamt! Det enda knäckebrödet värt namnet!”, lyder ett av inläggen: – Vi borde ha lagt ned för flera år sedan, men nu går det inte längre, säger Peter Joon, vd på Vikabröd samt Leksandsbröd, som äger Vikabröd.


Ämnen i artikeln:

Leksandsbröd

Leksandsbröd tog över Vikabröd 2005.

Företaget hade redan stora  ekonomiska problem då, men genom att öka distributionen från att nå 35  procent av landets butiker till 80 procent hoppades Leksandsbröd ta Vikabröd ur  krisen.

Det fanns bara ett stort problem – priset på brödet:
– Vikabröd  handgräddas för varje kaka så priset hamnar på 65-70 kronor per omgång.  Man sålde mycket till jul och nyår, men man måste ju leva mellan  storhelgerna också, säger Peter Joon, vd på Vikabröd och Leksandsbröd,  som äger Vikabröd.

Företaget går nu i konkurs och mängder av människor har uttryckt sin sorg och sitt stöd för Vikabröd på Facebook.
Så här skriver en:
”Nej, det får inte vara sant! Vi klarar oss inte utan Vikabröd, det är ju det ultimata knäckebrödet!”

En annan riktar hård kritik mot ägaren Leksands bröd:
”Försvinner Vika, kommer i varje fall vi i min familj att bojkotta Leksandsbröd framöver.”

Peter Joon bedyrar dock att Leksandsbröd har försökt med allt som överhuvudtaget är möjligt.
–  Leksandsbröd har sett över organisationen för Vikabröd och man har inga onödiga overheadkostnader och ändå går man men storförlust, säger han.

Han menar att den främsta orsaken till detta är att varje kaka handgräddas över öppen eld:
– Det är ungefär som att stå och handblåsa ett glas i taget.  Det blir dyrt - riktigt dyrt, säger Peter Joon.

Han berättar att Leksandsbröd satsat drygt 15 miljoner kronor på Vikabröd. Här kan exempelvis nämnas att man köpte tv-apparater med dvd-spelare för att sätta upp i butikerna. Men inte heller det hjälpte:
– Vår  tanke var att vi skulle visa hur brödet gräddas, men våra  marknadsundersökningar visar att folk inte ser någon skillnad på det  bruna pappret i bröddisken och att man därför hellre tar ett bröd som kostar  en tjugolapp mindre, säger Peter Joon.

Vikabröd har 31 anställda som  berörs av beslutet att lägga ned verksamheten.

Just personalkostnaden  har varit en starkt bidragande orsak till nedläggningen:
– Vi har inte kunnat sänka priset eftersom personalkostnaderna har ökat med cirka tre procent varje år, säger Peter Joon.

Han berättar också att Vikabröd har arbetat med reklambyrån Norkey i Falun samt en rad olika pr-byårer:
– Vi  har nästan haft varenda kändiskock där för att baka vårt bröd. Victoria  och Daniel var också här och bakade för något år sedan, säger Peter  Joon.

Hur ser du på det massiva stödet på Facebook?
– Det känns  ändå starkt att de flesta beklagar sig över att man har förlorar sitt  favoritbröd, men vi har försökt att vända och vrida på varenda sten,  säger Peter Joon.

Han vill samtidigt lägga in en brasklapp:
– Många  talar om att man vill ha svenskt kött och en viss kvalitet, men den  stora frågan är om konsumenten verkligen är beredd att betala ett högre  pris vid köptillfället. När det väl kommer till kritan väljer många den  importerade fläskfilén, säger Peter Joon.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Leksandsbröd

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.