Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Nättidningarnas mardröm

Publicerad: 22 maj 2008, 11:50

Varje vecka laddar 220 000 internetanvändare ner programmet Adblock Plus. Totalt har 18 miljoner laddat ner verktyget som blockerar alla banners på internetsidor och raserar intäktsmodellen för nättidningar. – Man måste göra mycket mer kontextuell reklam i framtiden, säger internetrådgivaren Martin Edenström.


Verktygen har funnits sedan början av 2000-talet men det är främst på senare år som de fått större spridning. Bannerblockerare, eller adblockers, är nättidningarnas värsta mardröm som kan rasera hela intäktsmodellen för innehållsleverantörer på internet.

Idén är enkel – pluginprogrammet känner igen annonser antingen på bildtaggarna eller på vilken server annonsen ligger. Detta material laddas aldrig ner till användaren vilket förkortar laddningstider avsevärt och dessutom undanhåller irriterande banners för användaren.

Men i takt med att fler annonsörer blir medvetna om problemet kommer annonsflödet att strypas.
Martin Edenström är internetrådgivare och bloggar om publiceringssystem och portaler på edenstrom.wordpress.com. Han tycker att det är märkligt att väldigt få artiklar har skrivits i ämnet.

– Det är ändå så pass stort. Det tog fart runt 2005 internationellt och lite senare i Sverige, säger han till Resume.se.

Det mest spridda verktyget Adblock Plus har enligt Mozillas statistik 18 miljoner totala nedladdningar och i dagsläget 220 000 nedladdningar per vecka. Det innebär att en procent av alla nedladdningar gjordes under den senaste veckan. Och det är bara en av alla blockerare och den som kan laddas ner till den mindre av de två stora webbläsarna. Internet Explorer har betydligt fler användare men färre ”early adopters”.

Martin Edenström.

Nättidningar och andra innehållsleverantörer har olika vägar att gå. Man kan blockera de besökare som använder blockeringsverktyg, men detta rekommenderar inte Martin Edenström som tror att detta bara sätter igång ett programmeringsrace mellan blockerarutvecklare och portalsägare. Man kan också uppmana användare av blockerare att ladda ner annonserna men inte visa dem. Fast då förlorar användaren den tidsvinst det innebär att inte ladda ner annonser, även om irriterande banners fortfarande är osynliga. Och relationen med annonsörerna lär inte bli den bästa i detta fall.

Ett bättre alternativ är att förändra utseendet på nätreklam, även om Martin Edenström inte tror att dessa plugin blir en standardinställning i Firefox eller Explorer.

– Nej, det är en så pass het potatis och de vill inte försvåra för några affärsmodeller. Men däremot så måste man kanske börja jobba på nya sätt, som produktionsbolagen, och jobba mer kontextuellt. I stället för att ha uppenbara reklamplatser kan man ha länkar på fler ställen som är svårare att upptäcka för en bannerblockerare. Se på Google Adwords, det var ju en revolution i sig att man började jobba med text på det sättet och det är nog så man måste jobba i framtiden.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.