Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

NBC Universal investerar stort i Vox Media och BuzzFeed

Publicerad: 13 augusti 2015, 09:57

NBC Universal satsar

Den amerikanska mediekoncernen NBC Universal köper stora delar av Vox Media och BuzzFeed. Investeringarna ska enligt uppgift vara 200 miljoner dollar per företag.


Ämnen i artikeln:

Buzzfeed

Recode.net rapporterade om affären redan förra veckan. Idag gick NBC och Vox ut med ett pressmeddelande kring att Vox-dealen var färdig.

Enligt Recode ska mediegiganten ha investerat 200 miljoner dollar, runt 1,7 miljarder kronor, i Vox och förväntas investera lika mycket i BuzzFeed. Vox har idag ett värde cirka en miljard dollar, medan BuzzFeed värderas till cirka 1,5 miljarder dollar.

Affären mellan NBC och BuzzFeed kommer bli känd senare denna vecka, enligt Recode.

Vox Media verkar inom digitala medier och äger varumärken som The Verge, Polygon och även Recode. BuzzFeed.com är en amerikansk viralsajt som uppges ha över 150 miljoner besökare per månad. Sajten innehåller mycket snackisar och listor och har varit inspirationskällan när svenska mediehus har byggt sina viralsajter.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

Buzzfeed

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.