Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 16 Juni 2009, 07:34
Det finns ännu inga tecken på en vändning för den svenska annonsmarknaden. Mediebyråerna förmedlade 23 procent mindre i maj än samma period ifjol.
Ämnen i artikeln:
Mediebyråbarometern− Nedgången 2009 ligger kvar på totalt 20 procent för de första månaderna efter en betydande nedgång även i maj. Det har visat sig att även de traditionellt starka månaderna, såsom april och maj jämfört med 2008, har varit de hittills svagaste, tillsammans med januari. Många annonsörer har det fortsatt tufft och kämpar för sin överlevnad och det märks i och med att det är betydligt färre och mindre investeringar än tidigare år, kommenterar Per Rosvall, vd för Sveriges Mediebyråer.
Allra värst är det för fack-, kvälls- och populärpressen som alla tappar över 40 procent. Värt att notera är att internet backar nästan lika mycket som dagspressen. Tv klarar sig näst bäst, men tappar ändå 15 procent. Bara bio ökar.
Mediekategorier som ökar i maj:
Bio 23 procent
Mediekategorier som minskar i maj:
Fackpress -47 procent
Kvällspress -45 procent
Populärpress -44 procent
DR/Annonsblad -31 procent
Radio -28 procent
Dagspress landsort -26 procent
Dagspress storstad -22 procent
Internet -21 procent
Utomhusreklam -17 procent
TV -15 procent
Källa: Sveriges Mediebyråer
Tobias Rydergren
Ämnen i artikeln:
Mediebyråbarometern