Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

"Negativismen förstör journalistiken"

Publicerad: 19 november 2014, 16:48

Mediekonsumenterna har tröttnat på negativa nyheter. Det hävdar Ulrik Haagerup i sin nya bok "Constructive Journalism". Han är idag divisionschef för DR Nyheder.


"Vi – publishers, redaktörer, reportrar och andra medlemmar av pressen – har fått frågan så gott som varje gång vi talar med någon utanför vår profession: Varför är ni alltid så negativa".

Det hävdar Ulrik Haagerup i boken Constructive Journalism, enligt nyhetsbrevet World Editors Forum.

Ulrik Haagerup anser att negativismen i journalistiken förstör både media och demokratin och att man redan på journalistutbildningen får inpräntat att en bra nyhet handlar om något dåligt.

Han har tillbringat 30 år i branschen på ledande positioner och menar att vi måste fråga oss om mediebranschen verkligen agerar i samhällets intresse.

Ulrik Haagerup hävdar att det knappast är någon nyhet att nya konsumtionsmönster har slagit hårt mot branschen och att affärmodellen är hotad.

Han anser sig dock ha funnit ett ytterligare skäl till den fundamentala kris som branschen just nu befinner sig i – människor har tröttnat på den negativa världsbild som medierna presenterar.

Ulrik Haagerup menar att merparten av alla nyheter i traditionella medier handlar om konflikter, drama, skurkar och offer.

Han anser också att "tabloidiseringen" av traditionella medier har gått på tok för långt. .

Constructive News är en handbok som ska hjälpa branschen att hitta andra vägar och även väcka debatt om alternativ till den kritiskt granskande journalistiken.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.