Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Nent stoppade ATG:s reklam med Ola Wenström – ångrar sig: ”Vi fattade ett felaktigt beslut”

Publicerad: 28 oktober 2021, 14:03

UPPDATERAD. När ATG skulle göra sin största satsning på flera år värvade bolaget den kände programledaren Ola Wenström som lämnat Nent under uppmärksammade former. Mediehuset valde i förra veckan att stoppa spelbolagets reklamfilmer med den tidigare medarbetaren. Efter Resumés artikel byter Nent fot och välkomnar ATG att sända reklamfilmer med profilen: ”De får sända vilka reklamfilmer de vill med eller utan Ola Wenström”, säger Nents Roberta Alenius.


Ämnen i artikeln:

Ola WenströmViasatATGSpelreklamReklamfilm

I våras briserade ett infekterat tv-bråk upp i Sverige som slutade med att Nent och kanalhusets stora programledarprofil Ola Wenström gick skilda vägar efter 13 år.

Enligt programledaren ska han ha erbjudits en förlängning av Nent i december 2020. I januari 2021 meddelade Ola Wenström att han inte hade några planer på att fortsätta på kanalhuset.

Under våren kom en omfattande granskning i Expressen där programledaren, av flera anonyma källor, anklagades för samarbetssvårigheter.

För några veckor sedan presenterades Ola Wenström som ATG:s nya reklamansikte. Han kommer att fronta spelbolagets studiosändningar när varumärket lanserar det nya spelformatet ”Big 9”, en konkurrent till Svenska Spels Stryktipset under förra veckan.

Hasse Lord Skarplöth, vd på ATG, sade i ett uttalande i samband med rekryteringen att ambitionen är att Ola Wenström ska tillföra ytterligare en dimension till ATG:s redaktionella innehåll.

– Ola Wenström är en av Sveriges vassaste och mest prisbelönta sportjournalister och programledare med stor erfarenhet och bred kunskap om sportvärlden i allmänhet och den europeiska fotbollen i synnerhet. Vi är glada att vi lyckats knyta honom till oss.

Men Nent verkar inte ha lagt ned stridsyxan. ATG:s reklamfilmer med Ola Wenström stoppas av hans tidigare arbetsgivare. I stället får spelbolaget sända reklamfilmer för sina sportspel utan sin stora profil och investering. Beskedet ska ha kommit i förra veckan i samband med att ATG:s nya reklamfilmer skulle börja rulla i Nents kanaler.

Att Nent stoppar reklamfilmerna inför ATG:s största lansering på flera år sticker så klart i ögonen på spelbolaget.

ATG har sedan flera år tillbaka köpt reklamutrymme hos Nent. Både i form av vanliga reklamspottar, men också ett format där tittare under reklamavbrotten av Premier League och tidigare Champions League får en inblick i ATG:s studio där experter i realtid pratar om den pågående matchen och spelet.

ATG ifrågasätter om ett mediehus ska ha makten att styra över vem som syns i reklamen och har varit i kontakt med Sveriges Annonsörer för att be dem titta på ärendet. Om Nents beslut är grundat på en policy befarar ATG att det potentiellt skulle kunna leda till att annonsörer i så fall måste visa statistlistor för mediehusen innan man vågar investera i vare sig produktion eller medieutrymme, säger Martina Olsson, commercial pr-manager, till Resumé. 

Nu ställer sig ATG frågan i fall ett mediehus i princip ska kunna blockera en specifik person, i det här fallet Ola Wenström.

– Det var massa olika och tvetydiga besked om förklaringen. Nent hänvisar till att Ola Wenström förknippas med Viasat redaktionellt. Det känns lite märkligt med tanke på vilka uttalanden Nent och Anders Jensen gjorde i våras. Då sa mediehuset att det var ett medvetet att satsa på yngre talanger och förnya sig. Att de inte hade något behov av Ola. Nu är budskapet till oss att Ola är ”Mr Viasat”. I mina öron blir det väldigt konstigt, säger ATG:s vd Hans Lord Skarplöth till Resumé.

ATG:s vd har själv ett förflutet som vd på Viasat. Under sina fem år på posten hade tv-kanalen aldrig några synpunkter på vilka som medverkade i kundernas reklamfilmer. Han säger sig vara väldigt förvånad över Nents besked rörande Ola Wenström.  

– Jag tycker att det väcker en massa intressanta frågor för oss som reklamköpare. Ska vi redogöra för alla som är med i våra filmer? Ska detta kontrolleras av mediehuset?

Efter beskedet har ATG och Nent legat i förhandlingar som inte har resulterat i något ändrat beslut:

– Vi har givetvis varit upprörda över beskedet. Vi gör vår största lansering under mina åtta år som vd. Det är en ny spelprodukt och det krävs att man har bra omsättning första gången för att många kunder ska kunna vinna. Att kunna synas i samband med Premier League-sändningarna har betydelse.

Hur drabbar det här er affär?
– Det är så klart jättesvårt att kvantifiera. Klart är att det drabbar vår affär. Vi har planerat för reklamköp och var vi ska synas. Att mitt under pågående kampanj få ett nej som detta är så klart inte bra. Det sker också med motiveringar som känns helt känslomässiga. Det finns inget olagligt i reklamfilmen och mig veterlige finns det ingen policy om att Ola Wenström inte får synas i reklamfilmer.

Ser ni er som en konkurrent till Nent med er studio?
– Nej, det gör vi inte. Vi ser oss som en kund. Man får ställa det i perspektiv. Vår studio gör två stycken fem-minutersformat med Ola Wenström. Jag skulle bli otroligt förvånad om Nent ser ATG som en konkurrent.

Fanns det något alternativ för er att stoppa annonseringen i Nent när ni fick det här beskedet?
– För oss måste vi ha ett kortsiktigt tänk. Vi ska sätta en ny produkt på marknaden och då krävs det att vi lyckas från dag ett. De långsiktiga konsekvenserna återstår att se. Men att vi ska kunna parera tisdag och hitta ett nytt sätt att sälja en produkt på lördagen går inte som reklamlandskapet ser ut. Vi har ingen chans att reagera kortsiktigt här.

ATG har också hört av sig till branschorganisationen Sveriges Annonsörer och bett dem titta på ärendet. Spelbolaget har försett organisationen med underlag och hoppas att frågan landar på styrelsenivå.

– Vi vill få det här prövat. Vi tycker det är en en principsak. För alla medier finns det en innehållsdel och en reklamdel. Den redaktionella integriteten försvarar man på innehållsdelen. Här censureras reklamdelen. Det blir konstigt tycker jag. Jag tycker att frågan är av otroligt stor principiell karaktär, säger Hans Lord Skarplöth.

Du säger att du är överraskad, men hade ni någon beredskap för detta med tanke på Olas bakgrund på Nent?
– Nej, det fanns ingen beredskap för det. Det kanske vi skulle ha haft. Men under mina år på Viasat har jag aldrig varit med om att stoppa en viss person från att medverka i en reklamfilm. Därtill har de själva kommunicerat att kanalen inte vill förlänga med Ola.

Under eftermiddagen kom en skriftlig kommentar till Resumé från Nents head of corporate communications Roberta Alenius:

”Fram till alldeles nyligen var Ola Wenström ansiktet utåt för våra sportsändningar och han kan inte byta direkt från vår sportstudio till denna typ av reklamfilmer kring just dessa sporter, eftersom det skulle bli otydligt för våra tittare om det är vår egen sportreporter eller spelreklam de tittar på. För oss är det viktigt att det inte råder någon tveksamhet kring denna fråga och anledningen till varför vi inte kan sända reklamfilmer kring just dessa utvalda sportevenemang. ATG är självklart välkomna att använda honom i samband med andra typer av innehåll, där det inte finns koppling till hans arbete för Nent.”

På torsdagskvällen ringde Roberta Alenius upp Resumé igen och meddelade att mediehuset har ändrat beslutet.

– Vi diskuterade detta internt under kvällen och kom fram till att det var ett felaktigt beslut att stoppa filmerna.

Vad baserades det tidigare beslutet på? 
– Det kan inte jag svara på. Vi fattade ett felaktigt beslut.
 
Varför var det ett felaktigt i beslutet?
– Vi diskuterade det i kväll och det var dåligt. 

Varför var det dåligt?
– Det viktiga nu är är att ATG är välkomna att sända vilka reklamfilmer de vill med eller utan Ola Wenström.  

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.