Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Netflix krossar förväntningarna – nu värt över 100 miljarder dollar

Publicerad: 23 januari 2018, 07:07

Netflix går bra nu.

Foto: Mostphotos

Netflix gick bättre än väntat, Rupert Murdoch anser att Facebook bör betala medierna och Petra Medes pik till SVT. Det är några av nyheterna i tisdagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

MorgonsvepetNetflix

Netflix krossar förväntningarna – värt över 100 miljarder dollar
Streamingjätten Netflix slog förväntningarna när de släppte sin rapport för fjärde kvartalet 2017 igår, vilket fick aktien att rusa till nio procent. Omsättning och resultat prickade Wall Streets förväntningar, men prenumeranterna blev bättre än man trott. 8,3 miljoner nya abonnenter signade upp för tjänsten under Q4.

Dessutom sattes en viktig milstolpe – företaget är nu värt över 100 miljarder dollar. Netflix största utmaning har varit att skapa bra originalinnehåll som lockar in nya användare, skriver Techcrunch. Streamingjätten har sagt att man under 2018 planerar att spendera mellan 7,5 och åtta miljarder dollar på innehåll.

Murdoch: Facebook borde betala medierna...
Efter Facebooks senaste förändringar i nyhetsflödet och utspelen om att ranka medierna går nu mediemogulen Rupert Murdoch till attack mot plattformen. Han menar att om de vill lyfta fram trovärdiga publicister borde man betala dem en avgift i stil med hur kabel-tv-bolagen gör.

”Medierna förstärker uppenbarligen värdet och integriteten på Facebook genom deras nyheter och innehåll, men blir inte tillräckligt belönade för de tjänsterna”, säger han, rapporterar Bloomberg.

... och Facebook rådgör oroade marknadsförare
Efter Facebooks algoritm-förändring är det en stor oro både bland medier och annonsörer. Nu ger Facebook marknadsförare råd bakom stängda dörrar, skriver Digiday. De uppmanar de som vill vara relevanta att berätta för sina följare att de ska markera ”se först” i inställningar för nyhetsflöde. Detta säger it-jätten i ett mejl för att marknadsförare fortfarande ska kunna växa organiskt.

Petra Medes pik till gamla arbetsgivaren
Som bekant lämnar programledaren och komikern Petra Mede SVT för TV4. I slutminuterna för tv-sändningen av Guldbaggegalan i SVT delade programledaren ut en liten pik mot arbetsgivaren.

– Jag ska byta kanal – och för första gången få betalt för mitt jobb, sade hon.

Petra Mede ledde Guldvaggegalan för sjätte gången. Under våren ska hon leda TV4:s nya format ”Stjärnornas gala”.

Minskat rörelseresultat för Com Hem
Com Hem har haft en händelserik start på året, med bland annat köpet av Tele2. Nu släpper tv-operatören sin rapport för fjärde kvartalet. Nettoomsättningen ökar med 1,4 procent till 1,8 miljarder kronor för koncernen. Rörelseresultatet minskade till 203 (228) miljoner kronor. Antalet betal-tv-kunder ökade med 4000 till 665 000 abonnemang, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Så går Hulu’s och Youtube’s live-satsningar
Under förra året lanserade både Youtube och Hulu live-tv-tjänster för att konkurrera med kabel-tv-kanalerna. Nu ser vi resultatet. Hulu har fått 450 000 betalande prenumeranter och Youtube har strax över 300 000, enligt källor till CNBC. De båda erbjuder en kombination av livesport, nyheter och event från en mängd nätverk.

Publicis landar tungviktare
Publicis Group har rekryterat Nick Law som ny kreativ chef. Nick Law har varit på R/GA och IPG sedan 2001 i flera ledande rollen och har haft kunder som Nike+ och Beats Music för Beats by Dre. Han kommer att starta i maj 2018.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

MorgonsvepetNetflix

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.