Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Netflix motangrepp efter Nickelodeon-förlusten

Publicerad: 1 oktober 2014, 13:58

Viaplay offentliggjorde idag att man har vunnit Norden-rättigheterna för Nickelodeon. Viaplay har också ett avtal med Disney sedan i somras. Netflix var inte sent att bemöta det hela med ett pressmeddelande om en storsatsning på nyproduktioner ihop med Dreamworks.


Ämnen i artikeln:

MTGxRikard SteiberDreamworksNetflixViaplayNickelodeon

Viaplay meddelade idag att man har vunnit exklusiva Norden-rättigheterför Nickelodeon. MTGx vd Rikard Steiber lovade att man nu kan erbjuda "lugna lördagsmorgnar för föräldrar" – i och med sitt breda barnutbud.

Netflix har nu kommit med ett motangrepp i form av ett pressmeddelande om ett samarbete med Dreamworks rörande lanseringar av nya originalserier – pressmeddelandet har rubriken "Netflix fortsätter sin strävan att fånga unga tittare"

Netflix uppger bland annat att förra årets lansering av den animerade originalserien Turbo Fast har skapat en "ny era när det gäller underhållning för barn".

Förutom nya serier som ""Veggies Tales in the house" och "King Julien" återupplivar man 80-talsserien "The Popples".

Netflix kör också igång en spinoff på älvorna i Winx Club – Winx Club Wow.

- Winx Club är redan en mycket framgångsrik serie för Netflix på alla våra marknader; det är spännande att ha möjligheten att utöka vår relation med en så stor europeisk animationsstudio, säger Erik Barmack, Vice President of Content Acquisition på Netflix i en kommentar.

Serien lanseras på samtliga marknader i början av 2016.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.