Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Neurath får revisorer att se rött

Publicerad: 25 November 2013, 14:25

Carolina Neurath

Foto: SvD

Revisorernas branschorgan, FAR, är skarpt kritiskt mot mediebevakningen av branschen i en ny rapport. SvD:s Carolina Neurath hängs ut som en av syndabockarna.


Ämnen i artikeln:

Jacob Bursell

”Såväl tabloider som affärspress har i perioder de senaste åren fyllts  av svarta rubriker där revisions- och rådgivningsbranschen förknippas  med etiketter som 'skandal' och 'slarv'”, skriver FAR i sin rapport.

Organisationen  menar också att om man ser till rubrikerna skulle man kunna tro att  revisorer ofta gör fel, vilket är en bild som klingar falskt med  verkligheten.

Realtid.se rapporterar att EY:s ordförande Lars Träff är av de personer som intervjuas i rapporten.

Han  nämner bland annat SvD-journalisten Carolina Neurath som ett av  problemen – SvD publicerade en omfattande granskning av  revisionsbranschen hösten 2010 och reportrarna Carolina Neurath och  Jacob Bursell vann en Guldspade för sitt arbete.

Carolina Neurath försvarar sig mot kritiken.
–  Den attityden märkte vi under granskningen också, att vissa av  revisionsbolagen förstod problematiken och var självkritiska, medan  andra inte var det, säger hon till Realtid.se.

Lars Träff ser även finansmarknadsminister Peter Normans uttalande i media som ytterligare ett problem.

”Carolina  Neuraths artiklar i SvD startade det och Peter Norman spädde på det  genom att säga att han inte hade förtroende för revisorer.”

FAR skriver också i  rapporten att när Peter Norman uttalar sig offentligt om sin bristande  tilltro till revisorerna i HQ Bank tolkas det lätt som att :”ministern  saknar tilltro till revisorer i allmänhet.”

FAR har också intervjuat  Mannheimer Swartlings advokat, Björn Riese, som menar att revisorer och  advokater brottas med liknande problem.

”En inte insatt allmänhet  utgår mer från allmänt tyckande och kan inte vad de olika goda sederna  egentligen innebär. Om du verkar utanför branschen, exempelvis som  journalist, rubriceras det kanske lättare som en skandal.”

FAR konstaterar:
”Oavsett  vilken vinkling man väljer. Och oavsett vilket etikett man väljer,  skandal eller mediegroda, så måste de goda exemplen…bli tydligare”,  skriver man i rapporten.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Jacob Bursell

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.