Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

New York Times nya policy efter valet

Publicerad: 15 November 2016, 12:13

New York Times högkvarter

Foto: Wikimedia Commons

I kölvattnet av Donald Trumps seger i presidentvalet har New York Times publisher och redaktionschef lovat att rapportera världsnyheter med större exakthet.


Ämnen i artikeln:

New York TimesDonald Trump

Uttalandet från publishern Arthur Sulzberger Jr och redaktionschefen Dean Baquet kom i en krönika i söndags. I den självkritiska texten frågar sig mediecheferna, såsom många andra, om de underskattade Donald Trumps popularitet i landet.

I eftervalsdebatten har mainstreammedia kritiserats för att inte se hur utbrett missnöjet var med den politiska eliten och Hillary Clinton. Under valrörelsen kritiserades i synnerhet New York Times och Washington Post för att ha varit alltför aggressiva i sin bevakning av Donald Trump.

Bland annat vägrade New York Times att ta bort en artikel där två kvinnor anklagade presidentkandidaten för sexuella trakasserier, trots hot om stämning.

"När den största politiska händelsen under året nådde sitt dramatiska klimax under tisdagsnatten förvandlades vår redaktion kärnan av det vi gjort under två år. Bevaka valet med rörlighet och kreativiet.

När vi ser tittar på valresultatet och rapporteringen kring opinionsundersökningarna sida vid sida är vi beredda att
"As we reflect on the momentous result, and the months of reporting and polling that preceded it, we aim to rededicate ourselves to the fundamental mission of Times journalism.
"That is to report America and the world honestly, without fear or favor, striving always to understand and reflect all political perspectives and life experiences in the stories that we bring to you."

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

New York TimesDonald Trump

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.