Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 9 Februari 2011, 08:37
Debatt- och opinionssajten Newsmill, som numera ägs av Bonnier Tidskrifter, kommer ut som tidskrift i tryckt form i vår.
PM Nilsson, chefredaktör på Newsmill.
Newsmill köptes av Bonnier Tidskrifter i mitten av december. Nu har redaktionen flyttat in i BT:s lokaler på Sveavägen i centrala Stockholm.
Chefredaktören PM Nilsson berättar för BT:s intranät att Newsmill nu även ska komma ut i tryckt form.
– Ja, en tidskrift som vi hoppas ska komma ut varannan månad med start i vår. Vi har bra material från webben som får en längre hållbarhet och kan nå en ny publik, säger han.
PM Nilsson berättar även om Newsmills affärsmodell där företag sponsrar debatter.
– Newsmill arrangerar seminarier på stan och webben för externa kunder. Senast var det Hyresgästföreningen som tyckte att Energiinspektionen fungerar dåligt och ville belysa det. Vi är hela tiden transparenta och på seminariet står det sedan ”Ett Newsmill-seminarium i samarbete med Hyresgästföreningen”.
– Det finns ett väldigt stort intresse för det här. På varje debatt skriver runt 10-30 personer och 10.000-20.000 personer läser den. Det var de sponsrade debatterna som gjorde att vi nästan hamnade på noll i vår budget för 2010. Vi är duktiga på att hitta nyckelpersoner till ett specifikt tema. Temat kan hittas av oss eller definieras av andra, och i så fall tar vi betalt för det.
Newsmill ligger under affärsområdet Affärspress med Pontus Schultz som publisher.
Magnus Helander