Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Newsmill tar 50 000 för debattplats

Publicerad: 26 november 2008, 15:19

50 000 kr för ett inlägg. Newsmill har börjat sälja sitt ut debattutrymme.


PM Nilsson.

Newsmill startade i går sin senaste redaktionella satsning som i praktiken går ut på att hyra ut debattutrymme på sajten.

Newsmill-grundaren PM Nilsson förklarar själv i sin blogg:

”Idén är att organisationer, myndigheter och företag ska kunna väcka debatt i viktiga ämnen och tåla och ta motargument. Avsändaren ska vara tydlig, liksom spelreglerna. Öppenhet, transparens och autencitet gäller här liksom i övrigt på Newsmill.”

Svenska Kyrkan är först ut testa formatet. Ärkebiskopen Anders Wejryd skriver under rubriken ”Med Guds hjälp klarar vi klimatkrisen” ett inlägg inför ett religiöst toppmöte om klimatet i helgen, där Svenska Kyrkan står som värd.

– Det här formatet har väckt störst intresse när jag talat med mediebyråer under hösten. Företag har ett behov kommunicera lite mer sofistikerat, det märks inte minst på all åsiktsannonsering som vi ser över allt just nu, säger PM Nilsson, till Resume.se.

Han betonar att de redaktionella förutsättningarna för det hyrda debattutrymmet är samma som  för alla andra inlägg på sajten.

– Modereringen är identisk med allt annat material på sajten. Det måste finnas ett allmänintresse till att börja med, säger PM Nilsson.

Och vad kostar det?

– Normalpriset är 50 000 kronor i veckan.

Vad får man för pengarna?

–  Du får ligga i vårt flöde hela veckan och hamnar i vår populäraste sortering.

Hur ser besöksstatistiken ut för Newsmill?

–  Den ökar kraftigt och vi kommer snart att gå ut med officiell statistik.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.