Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag28.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Newsner om viralhacket: Branschen har panik för något de inte förstår

Publicerad: 8 November 2016, 13:30

Foto: Skärmdump Newsner.se

Svenska sajter uppmärksammas för ett viralhack på Facebook som ger dopade trafiksiffror. Newsner pekas ut som de som har gått längst – men slår helt ifrån sig kritiken.


Ämnen i artikeln:

FacebookLajkat.seNewsner

En artikel på Breakit som publicerades under tisdagen går igenom hur svenska medier blåser upp sina trafiksiffror med hjälp av ett 'viralhack' på Facebook.

Artikeln beskriver hur sajter som Newsner och Lajkat använder sig av "det ultimata klickbetet" för att slussa mobilanvändare till mediets egen sajt, som blir en del av trafiksiffrorna men inte ser några annonser.

Enkelt beskrivet innebär tricket att man i Facebooks såkallade 'fotokarusell' lägger in en video som har en inbäddad länk till den egna sajten. Den som klickar upplever det som att att den är kvar på Facebook, men samtidigt laddas mediets egen sajt och en sidvisning genereras.

Breakit pekar ut saker som är tvivelaktiga med förfarandet. En annons visas utanför skärmen och syns alltså inte för läsaren. Videon och artikeln har hos Newsner ibland ingen direkt koppling. Det skulle alltså innebära att annonsörerna eldar för kråkorna, eftersom trafiksifforna är missvisande till mediets fördel.

En annan artikel på Breakit går metodiskt igenom hur tricket fungerar, och i den pekas Newsner ut som den sajt som har gått längst i användningen av det.

Anders Löf är redaktör och presschef på Newsner som är en del av Nyheter365. Han dementerar artikelns påståenden. Det rör sig inte om ett 'hack', och det ligger inte bakom Newsners trafikökning, menar han. Han menar snarare att det är branschen i stort som inte hängt med.

Är det här ett viralhack?
– Det stämmer inte. Det är en ny teknik som Facebook har tillhandahållit och som vi har testat på olika sätt. De kallar det fulklick, men det är inga fulklick. Våra läsvärden är som tidigare, säger Anders Löf.

– Det känns som branschen reagerar därför att de inte har hängt med på något nytt. De hävdar att vi har fördubblat vår trafik, trots att vi slog trafikrekord veckan innan vi började med det här. Men visst, en liten del av trafiken kommer i dagsläget från videolänkar.

Vad får man ut av tricket?
– Trafik, visst, men vi hade bättre trafik innan. Det är en trafikkälla absolut, men att kalla det dramatisk förändring stämmer inte. Det är kanske 10 procent av vår trafik som kommer från det här.

Vad har ni fått för feedback från läsarna?
– Bara bra kommentarer. Vi kan lägga ut ett kort meme som går vidare till en rolig historia eller en bildlista och då går lästiden upp tre minuter. Så folk tar ju del av materialet. Det här känns som en panik inom branschen för något de inte förstår. Vi försöker alltid testa nya saker.

Så läsarna har inte fått en sämre produkt?
– Snarare tvärtom. Det här är ett mervärde.

Varför använder ni tricket?
– Mervärde. Med receptvideos blir det tydligast. Man ser filmen och så länkas man till receptet. Det är inga konstigheter.

Kallar ni det här för en bugg internt eller ser ni det som en funktion?
– Det är ingen bugg. Jag upplever det inte som en bugg.

Hur kom ni på det här?
– Jag vet inte riktigt. Vi såg nog att TV4 hade gjort det, så googlade vi och läste igenom Facebooks manualer och såg hur man gjorde. Men ursprungligen gjorde vi det på ett annat sätt än karuselltricket.

Blir det inte en sidvisning i statistiken utan att någon faktiskt ser annonsen?
– Det är konstigt att okända källor inom branschen som säger att de inte har provat det här "tricket" kan påstå saker om hur den här trafiken ser ut. Vi har testat och vi vet hur den fungerar. Men precis som hos Resumé, Breakit och hos andra publicister kan vi inte garantera att läsarna ser alla annonser. Men de allra flesta av våra annonser får vi ändå bara betalt för om någon ser dem eller klickar på dem och vi ser att läsare tittar och klickar på annonser även när de kommer från länkar på videos.

Björn Wallenberg

Ämnen i artikeln:

FacebookLajkat.seNewsner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.