Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Newsweek tar farväl av print

Publicerad: 28 december 2012, 11:59

Det sista numret av Newsweek

I höst stod det klart att det inte blir några fler nummer av Newsweeks papperstidning. Från och med 2013 finns det klassiska magasinet bara på webben. I det sista numret firar Newsweek sin anrika historia.


I mitten av oktober tillkännagav Newsweeks chefredaktör Tina Brown tillsammans med Baba Chetty, vd för The Newsweek Daily Beast Company att pappersupplagan av Newsweek går i graven i början av 2013.

Planen är att utveckla de digitala kanalerna, sina globala samarbeten och events.

Tina Brown och Baba Chetty motiverade beslutet med att överge pappret med att 39 procent av de amerikanska läsarna hämtar sina nyheter på nätet.

Det sista numret av papperstidningen  kommer ut på nysårsafton. Newsweek firar med ett svartvitt vintage-foto över sina högkvarter, mitt i New York.

Man passar också på att ge en blinkning till den digitala framtiden för tidningen med rubriken “#lastprintissue.” Det skriver AdWeek.

Chefredaktören Tina Brown har samlat stora namn från tidningens välrenommerade historia så som förre chefredaktörerna Jon Meacham, Michael Isikoff, Eleanor Clift and Daniel Klaidman för att skriva i det sista numret.

Newsweek tampades med den förra finanskrisen och bolaget lanserade sajten "The Daily Beast" för två år sedan i hopp om att det ikoniska magasinet och den nya sajten skulle ge varandra hävstångseffekter.

De stigande produktionskostnaderna, den minskad räckvidden och det förändrade beteendet hos konsumenterna ledde till beslutet att ge upp papperstidningen.

Den nya digitala upplagan med namnet Newsweek Global kommer komma ut i enda internationell utgåva. Den betalas av prenumeranter och finnas tillgänglig på läsplattor. Den digitala tidningen kommer att göras av ett betydligt färre antal journalister.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.