Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Nickelodeon värvar Youtube-stjärnor

Publicerad: 3 Mars 2016, 11:04

Youtube-profilerna Bea Reiman och Hampus Hedström får egen show på Nickelodeon.

Foto: Pressbild

Tv-kanalen Nickelodeon ger svenska Youtube-stjärnor en egen show.


Ämnen i artikeln:

TVYoutubeNickelodeon

Det nya formatet "Hey Nickelodeon" kommer att ha flera inslag från svenska Youtube-profiler. Det nya programmet är ett samarbete med Youtube-nätverket Splay. Youtube-artisterna Hampus Hedström och Bea Reiman ska dagligen presentera Sveriges bästa Youtube-klipp i en egen show som handlar om hur man blir stor på nätet. Men även andra Splay-profiler som Daniel och Emil Norberg kommer att dyka upp i showen.

– Det här är en sak som ligger i tiden. Barn konsumerar media på ett annat sätt än för fem år sedan, vilket inte är annorlunda för oss än för andra mediabolag som riktar sig till barn. Det är en spännande utveckling som hela branschen går igenom, säger Daniel Andersson, nordisk vp för produkt och marknad på Viacom.

De senaste åren har tv-kanalen Nickelodeon, som riktar sig till 3-11-åringar, satsat på att etablera sig på andra plattformar och hitta nya programformat. Enligt Daniel Andersson är det här en fortsättning på det projektet.

– Ursprungsidén kom från oss och så ville vi hitta en lokal partner. Vi tror på Splay. De har ett fantastiskt nätverk av personer som är relevanta för oss.

Han berättar att särskilt Bea Reiman och Hampus Hedström passar in i Nickelodeons satsning.

– De är väldigt populära i vår målgrupp och engagerar många.

"Hey Nickelodeon" kommer gå måndag till torsdag under fyra veckor med start den 7 mars.

Sanna Wolf-Watz


Ämnen i artikeln:

TVYoutubeNickelodeon

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.