Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Niclas Carlsson: Marknadscheferna var modigare förr

Publicerad: 9 September 2016, 12:51

Längtan efter att arbeta mer med humor var avgörande för Niclas Carlssons beslut att lämna reklambranschen för Solsidan och FLX.

Foto: Andreas Elgstrand

Den långlivade branschprofilen Niclas Carlsson saknar tiden då marknadscheferna hade mer makt. För Resumé berättar han hur det gick till när han tog klivet från reklam till att skriva manus för Solsidan.


Ämnen i artikeln:

KingSvenssonsLowe BrindforsBerghs School of CommunicationFelix HerngrenNiclas CarlssonSolsidanPetter ÖdeenGarbergsFLXPontus Edgren

Det är tidigt 90-tal när den unge målaren Niclas Carlsson får en livsavgörande bok i sin hand: "Uppfinnaren" av Alf Mork – en av svensk reklams största pionjärer.
– Boken beskriver livet på en dysfunktionell men framgångsrik reklambyrå. Trots att mycket av handlingen är avskyvärd så kände jag ändå att jag blev väldigt lockad av branschen, säger Niclas Carlsson, som beskriver ögonblicket som det då intresset för reklam föddes.

– Så jag sökte Berghs copylinje och kom till min egen enorma förvåning in. Antagningsbrevet kan vara det bästa brev jag fått.

Sedan följde en framgångsrik karriär. Niclas Carlsson har avverkat ett stort antal byråer, däribland Hjärtsjö, Romson, Garbergs, King och Lowe Brindfors. Han var själv med och startade Svensson och sällar sig nu till de som brukar beskrivas som Sveriges mest prisbelönta kreatörer. Några av hans största framgångar är arbetet med Com Hems Judit & Judit samt ICA:s populära reklamfilmsföljetång.
– Totalt har det blivit åtta byråer. Det är inte som Petter Ödeen direkt, som bara haft ett jobb, säger han och syftar på Garbergs veteran och cd.

Turerna i branschen har varit många. Hur har det format dig?
– Jag har lärt mig att allt är intressant och jag kan jobba upp entusiasm för nästan vilket projekt som helst. Det spelar ingen roll om det ligger utanför ens egen intressesfär – om man bara börjar gräva i saker så blir det intressant hur tråkigt det än kan verka vid en första anblick.

Har du haft en karriärplan?
– Nej. Jag har bytt jobb när jag blivit erbjuden högre lön. Jag är en hora på det sättet. Men nu är det slut med det. Nu är jag kulturarbetare.

Nej, det var inte en utstuderad plan utan snarar att "det ena ledde till det andra" när Niclas Carlssons mastodontkarriär efter nära 20 år i branschen fick en något ovanlig vändning. Hur gick det då till när Niclas Carlsson plötsligt började skriva manus till en av svensk samtids största tv-serier, Solsidan, och dessutom blev delägare i Felix Herngrens produktionsbolag FLX?

LÄS MER: FLX tar in stjärnkreatör och Jarowskijs förre vd

Allt började med en längtan efter att få jobba mer med humor.
– Humor är min utgångspunkt. Det är så jag ser på livet och även yrkeslivet. Men all reklam kan och bör inte vara rolig, så jag kände att jag inte riktigt fick utlopp för den här sidan hos mig. Så jag ringde Patrik Larsson, som då drev produktionsbolaget Flickorna Larsson och alltid haft plåtkoll på humorsvängen, och frågade om han visste något kul som jag kunde göra.

Samtalet resulterade i en provskrivning för TV3-programmet "Extra! Extra!" och snart satt Niclas Carlsson och skrev vitsar till flera panelprogram på kvällar och helger, samtidigt som han var heltidsanställd som copywriter.

Den tuffa tillvaron tog dock snart ut sin rätt och han återgick efter några år till att ägna sig bara åt byrån – men det dröjde inte länge innan det var dags igen. Ytterligare några år senare blev han uppringd av Jakob Seth Fransson, en av skaparna bakom Solsidan, som undrade om Niclas Carlsson ville skriva för tv-seriens tredje säsong.
– Han har varit redaktör för Extra! Extra! så jag trodde att han hade hittat mitt namn bland gamla panelvitsar, men i själva verket berodde det på att han tyckte att jag var rolig på Facebook.

LÄS MER: Brindfors cd regisserar Solsidan-avsnitt

Så det blev kvällar och helger igen, den här gången samtidigt som han var cd på Lowe Brindfors.
– Jag tror alla är överens om att jag är en bättre manusförfattare än cd.

Den här gången fick Niclas Carlsson blodad tand – och efter att säsongen var inspelad och klar kom nya förfrågningar: Ville han lämna reklambranschen helt och istället skiva en till säsong av Solsidan samt jobba på seriens produktionsbolag FLX?
– Felix Herngren ville ta FLX från att vara ett renodlat reklamfilmsbolag till att även börja göra film och tv. Solsidan var FLX enda tv-produktion då. Han och Jarowskijs dåvarande vd, Pontus Edgren, hade smitt de här planerna ett tag och nu ville de ha med mig i bolaget. Om antagningsbrevet till Berghs är det bästa brev jag fått, är det här det bästa telefonsamtalet.

Sedan fyra år tillbaka är Niclas Carlsson dessutom delägare i FLX och har varit med och skrivit manus till Solsidan, Torpederna, Boy Machine, Welcome to Sweden och jobbar för närvarande med nya FLX-serierna Sjölyckan och Bonusfamiljen.

När du lämnade reklambranschen sa du att det var någonting som fattades i ditt yrke. Har hålet fyllts?
– Sa jag så? Ja, jag lär nog ha syftat på det egna skapandet i sådana fall. I reklambranschen jobbade man hela tiden utifrån en tydlig brief med en produkt och en tjänst som ska säljas. Även om jag kan jobba upp entusiasm för nästan vad som helst så blir det ju ganska torftigt i längden att allt man skriver är för någon annan. Som manusförfattare börjar man mer med en blankt papper. Det passar mig mycket bättre.

– Men reklambranschen har varit väldigt god mot mig. Vi skiljdes som vänner kan man säga. Hade inte Felix Herngren ringt och erbjudit mig att hoppa på FLX hade jag säkert suttit på någon byrå än i dag och filat på någon kampanj.

Du sa även att du längtade efter mindre styrning från uppdragsgivare, precis som du är inne på. Har det blivit som du tänkt dig?
– Ja det tycker jag verkligen. Vi har ju förvisso de exekutiva producenterna på kanalerna, men det känns mycket mer som ett samarbete än en beställning. Det finns liksom ingen internpolitik att ta hänsyn till utan alla jobbar för att publiken ska gilla det vi gör. Publiken är den enda, hårda men rättvisa, domaren.

– Marknadschefer är däremot mycket mer nerviga. Jag tycker det väldigt ofta fattades märkliga beslut som helt uppenbarligen hade med internpolitik eller marknadschefens egna rädslor och ambitioner att göra. Jag tror alla kreatörer kan skriva under på att det här är tämligen vanligt förekommande och att det har blivit värre med åren.

Det var bättre förr, menar Niclas Carlsson.
– Jag har blivit tillräckligt gammal för att tycka det. Det känns som marknadscheferna hade mer makt eller åtminstone mer mod förr.

Har du någonsin ångrat att du lämnade reklambranschen och gick till FLX?
– Inte en dag. Visst saknar jag vissa människor men nej, det här är det bästa jobb jag haft. Jo en sak saknar jag. De korta ledtiderna. Att kunna få en brief och se resultatet färdigt inom bara några veckor är jävligt tillfredsställande. När man jobbar med tv tar det alltid ett år eller mer innan allt är skrivet, inspelat klippt och klart.

Niclas Carlssons 5 karriärtips

- Var snäll. Det har jag inte alltid varit vilket jag senare fått äta upp. Numera försöker jag alltid att vara snäll.
- Var ödmjuk. Det har jag inte alltid varit vilket jag senare fått äta upp. Numera försöker jag alltid att vara ödmjuk.
- Ta inte kritik personligt. Feedback handlar om att göra slutresultatet bättre, inte om hur du är som människa. Handlar kritiken återkommande om hur du är som människa, se punkt 1 och 2.
- Var generös med dina idéer. Folk som sitter och trycker på sina idéer och aldrig hjälper till är i regel sådana som inte har särskilt många idéer överhuvudtaget.
- Lyssna på andra men lita på din intuition.

Fakta / Niclas Carlsson

Ålder: 44.
Bor: Gamla Stan.
Född: Rågsved.
Familj: "Majken", Harry och Sanna.
Aktuell: "Förhoppningsvis allt mer."
Tjänar: "Mindre. När jag slutade i reklambranschen slutade även tidningen Connoisseur dimpa ner i brevlådan. Chefredaktör Peder Lamm beklagade detta i ett personligt brev." Taxerad inkomst 2015 var 1 266 767 kronor.
Medievanor: "Alla nyheter hela tiden. HBO, Netflix och playtjänster. Även Flashback, Twitter och Reddit. Har helt slutat att konsumera pappersmedia."
Karriär i korthet: "Målare, reklamman, manusförfattare."
Senast lästa bok: "Livet med kvantfysiska glasögon".
Senast sedda film: "Husdjurens hemliga liv".
Rekommenderar: "Vitt från Österrike och rött från Italien."

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.