Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag19.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Niclas Rislund om nya jobbet på Dagens Media: "Jag är glad och stolt"

Publicerad: 30 Juni 2016, 12:56

Niclas Rislund.

Beslutet var enkelt för Dagens Medias nya chefredaktör, när erbjudandet kom. Utmaningen: Hitta nya intäktskällor och fortsätta göra en relevant produkt.


Ämnen i artikeln:

Dagens MediaTalentumNiclas Rislund

Parallellt med ägaren Talentums varsel och omorganisation har våren på Dagens Media präglats av förändring.
– Vi har gjort om papperstidningen till ett magasin och lanserat en ny sajt. Jag ser fram emot att få fortsätta det arbetet i alla våra kanaler.

Det säger Niclas Rislund som just tillsatts som Dagens Medias nya chefredaktör, sedan Fredrik Svedjetun slutat efter åtta år på positionen. Niclas Rislund kom från Expressen till Dagens Media 2007. Där har han jobbat i redaktionsledningen med såväl event som seminarier. Han stod tillsammans med art director Ola Forssblad på Talentum för omgördningen av Dagens Medias tryckta utgåva.

LÄS MER: De tar över Dagens Media och Affärsvärlden

Svaret var självklart när han erbjöds tjänsten som chefredaktör.
– Det var inte alls ett svårt beslut. Jag är glad och stolt över att få leda vår engagerade redaktion.

Vad är dina ambitioner med tidningen?
– Jag ser som sagt fram emot att förnya och förbättra Dagens Media i alla kanaler. Exakt hur kan jag återkomma till längre fram.

Vad har Dagens Media för utmaningar?
– Jag tror det är samma utmaningar som för många i vår bransch. Det gäller att hitta nya intäkter, öka trafiken och fortsätta vara relevant i alla kanaler, för både publik och annonsörer.

Enligt Niclas Rislund har omorganisationen på Talentum påverkat Dagens Media i väldigt liten utsträckning, förutom bytet på chefredaktörposten. Bland de elva som fick gå på Talentum kom ingen från Dagens Media. Just nu finns en vakans på tidningen, som den nya chefredaktören hoppas kan vara fylld efter sommaren.
– Jag ska ta en funderare på hur jag vill organisera redaktionen i fortsättningen.

Hur går det för Dagens Media?
– Det går bra, och jag har gott hopp om att det kan gå ännu bättre. Vi har en stabil publik, stabil trafik på webben och en stabil affär i våra tryckta magasin, samt fått bra respons på omgörningen.

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.