Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Nielsen börjar mäta tweets om tv-program

Publicerad: 7 oktober 2013, 06:27

Twitter.

Analysjätten Nielsen börjar mäta det unika twittrandet om olika tv-program. Den nya tjänsten kallas Nielsen Twitter TV Ranking.


Ämnen i artikeln:

TwitterNielsen

Tv-nätverk har försökt följa hashtags på Twitter ett antal år för att  skapa mer uppmärksamhet kring sina tv-program, enligt Cnet.

Analysföretaget Nielsen har kommit fram till att programmen med mest Twitter-aktivitet inte alltid har högst tittande precis.

Här  är ett av exemplen CBS ”The Big Bang Theory” som har cirka 20 miljoner  tittare per avsnitt, men inte ens hamnar i topp tio när det gäller att  nå ut på Twitter.

Det är ett av rönen som Nielsen börjar publicera i och med att analysföretaget introducerar den nya tjänsten Twitter TV Ranking.

Målsättningen med tjänsten är att mäta det unika twittrandet per program. Marknadsförare ser stora möjligheter med att känna till vilka program som har mycket kontakt med Twitter-världen.

Resonemanget lyder att ju mer Twitter-engagemang desto större uppmärksamhet för annonsörerna.

Som  tidigare rapporterat har Twitter också gått ut med en Tweet om att man  har ansökt om en börsnotering och så sent som i förra veckan stod det  klart att bolaget räknar med att få in en miljard dollar.

Twitter har  också försökt att skapa allianser med olika tv-nätverk och tecknade  exempelvis ett avtal med CBS så sent som förra månaden, enligt Cnet.

Enkelt förklarat går upplägget ut på att CBS kan lägga in videoklipp från sina olika tv-program i sina tweets.

Partnerskapet är en del av Twitters så kallade Amplify-program, enligt Cnet.

Twitter har 49,2 miljoner användare i USA.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

TwitterNielsen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.