Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Nike släpper reklamfilm med Colin Kaepernick – Trump till attack

Publicerad: 6 September 2018, 06:29

Colin Kaepernick i Nikes nya reklamfilm.

Foto: Kampanj

Efter raseriet mot Nike – nu släpps reklamfilmen där Colin Kaepernick är en av stjärnorna, ny studie visar att var tredje valartikel som delas är från ”skräpsajt” och Google släpper ny funktion för journalister.


Ämnen i artikeln:

FacebookNikeReklamMorgonsvepetReklamfilmDonald Trump

Nike släpper reklamfilm med Colin Kaepernick – Donald Trump rasar
När Nike i helgen annonserade San Francisco 49-ers tidigare spelare Colin Kaepernick som nytt affischnamn svarades det upp med både hyllningar och raseri mot varumärket. Colin Kaepernick fick 2016 stor uppmärksamhet när han inför en NFL-match knäböjde under USA:s nationalsång i protest mot rasism.

Nu släpps en två minuter lång reklamfilm, producerad av Nikes reklambyrå Wieden + Kennedy, där Colin Kaepernick är en av stjärnorna – och berättarröst. Han medverkar tillsammans med bland annat Serena Williams och LeBron James. Reklamfilmen visar flera internationella sportrelaterade berättelser, och Colin Kaepernick syns i bild under slutsekunderna av videon. Flera branschexperter har redan kallat den för en av årets bästa reklamfilmer.

USA:s president Donald Trump är en av de som kritiserat kampanjen från start. Under eftermiddagen igår tog han till orda på Twitter där han sa att ”Nike blir slaktade”.

— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 5 september 2018Just like the NFL, whose ratings have gone WAY DOWN, Nike is getting absolutely killed with anger and boycotts. I wonder if they had any idea that it would be this way? As far as the NFL is concerned, I just find it hard to watch, and always will, until they stand for the FLAG!

Reklamen kommer att sändas under bland annat US Open och vid starten av NFL.

Var tredje delad artikel från ”skräpsajter”
Var tredje artikel som delas kring det svenska riksdagsvalet på Twitter kommer från sajter som är ”vilseledande”. Det konstaterar Oxford University i en ny studie som Omni rapporterar om. Oxford har gått igenom totalt 275 000 tweets om valet där det visat sig att 85 procent av de delade artiklarna kommer Frida Tider, Samhällsnytt och Nyheter Idag.

Googles nya funktion ska hjälpa journalister
Google vill hjälpa journalister och forskare med artiklar genom sitt nya ”Dataset Search”, skriver Techcrunch. Traditionellt, menar Google, så är dataset gigantiska och innebär individuella sökningar, även för datadrivna publikationer som ProPublica. Nu vill de hjälpa just denna målgrupp att hitta rätt data med endast en sökning. Detta genom en open source-lösning.

Facebook stämmer Blackberry för voice-tech
Facebook anklagar Blackberry för att ha stulit deras voice-teknologi och använt i sin meddelandeapp. I en 118 sidor lång stämningsansökan skriver de även att sättet Blackberry visar grafik, video och ljud är likt Facebooks, liksom deras sätt att analysera GPS-data.

Techjättarna pressades i senaten
Toppcheferna på Facebook och Twitter pressades ut i den amerikanska senaten under onsdagen. De fick svara på frågor om bland annat falska nyheter och eventuella behov av att reglera plattformarna statligt. Men det mest uppseendeväckande kanske var att Googles stol gapade tom, då varken Alphabeths vd Larry Page eller Googles vd:n Sundar Pichai kunde komma. Som en symbolik lämnades namnskylten på bordet, skriver Breakit.

Mystisk valpropaganda på Facebook
Breakit rapporterar idag om hur en grupp som kallar sig ”ForumSverige” har köpt reklamplats för valpropaganda där de uppger att de vill avsätta Stefan Löfvens regering. Men ForumSverige verkar inte finnas på riktigt. Trots att Facebook i somras ville bjuda in journalister för att berätta vad de gör för att motverka falska nyheter inför valet har de nu lagt locket på.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.