Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Nliv dubbelt så stort som gamla sajten

Publicerad: 25 April 2012, 12:40

SvD:s nya näringslivssajt, Nliv, hade premiär under tisdag förra veckan. Sajten fick 619 000 unika besökare under premiärveckan: – Vi har ökat med 91 procent i förhållande till den gamla näringslivssajten veckan innan. Så jag tycker att det är en fantastisk start, säger Olle Zachrison, chef för SvD Näringsliv samt Nliv.se


Ämnen i artikeln:

NlivOlle ZachrisonCarolina Neurath

Svenska Dagbladet skrotade E24 och sin gamla näringslivssajt  www.svd.se/naringsliv under tisdagen förra veckan och gick över till  storsatsningen www.nliv.se

Nliv hade 619 000 besökare under den  första veckan, som alltså var en avkortad sådan i och med att sajten hade  premiär först under tisdagen:
– Det känns verkligen roligt och som  ett tecken på att det finns ett stort behov av kvalitetsjournalistik  inom affärsområdet, säger Olle Zachrison, chef för SvD Näringsliv samt  Nliv.se

Han tror att det finns rad bidragande orsaker till trafiken. En  sådan är att det har funnits en nyfikenhet kring den nya sajten. En  annan förklaring är nedräkningen i papperstidningen samt annonserna på  Stureplan. En tredje är att de som har haft E24 som bokmärke automatiskt flyttats över till den nya sajten.

Men Olle Zachrison ser också andra orsaker:
–  Jag tror framförallt att trafiken beror på att vi har mer webbunikt  material som man vill klicka på. Vi har också satsat mer på att redaktionen  även ska jobba med webben, säger han.

Ni har ju också ett trafiksamarbete med Aftonbladet. Hur mycket har det bidragit?
– Det har självklart bidragit till nya läsare, men vi har ju även en zon på svd.se där vi puffar för materialet. Så vi är ju helt integrerade med svd.se nu, säger Olle Zachrison.

Hur många unika besökare av de 619 000 har ni fått från samarbetet med Aftonbladet?
– Vi är inte färdiga med vår analys av det ännu, säger Olle Zachrison.

Han berättar  också att den nya börstjänsten var den tredje mest klickade under den  gångna veckan – här låg SvD:s startsida i topp.

SvD:s nya  stjärnreporter Carolina Neurath tillika författare till den  uppmärksammade HQ-boken har fått mycket trafik till sin nya blogg  Neurath Börs:
– Hennes blogg var näst mest läst efter Politik  direkt. Då måste man ändå komma ihåg att bloggen är helt ny, säger Olle  Zachrison.

Han tycker egentligen inte att det finns något smolk i bägaren annat än att vissa tekniska saker alltid strular till en början.

Det kanske ändå inte kändes som en dramatisk omgörning i förhållande till E24. Hur ser du på det?
–  Jag håller inte med, utan jämfört med tidigare näringslivssajten så är  det stora förändringar. Vi har också fått mycket respons för vår  liveblogg, säger Olle Zachrison.

Du tror inte att trafiken under den första veckan kan bero på att det är nyhetens behag?
–  Vi hade väntat oss en kraftig ökning och det är också naturligt när det  sker mycket tekniska förändringar, säger Olle Zachrison.

Ni låter hela redaktionen arbeta för både papper och webb. Hur är stämningen vad gäller arbetstryck et cetera?
–  Bra. Alla tycker att det är roligt att jobba på ett nytt digitalt sätt  och vi har hittat smarta sätt för att arbeta mot både webb och papper,  säger Olle Zachrison.

Karl-Johan Byttner


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.