Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Nobel Medias osannolika raketökning på Facebook

Publicerad: 6 Oktober 2016, 12:11

Mattias Fyrenius: "Facebook själva säger att de sällan sett en liknande ökning"

I dagarna presenteras vinnarna av Nobelpriset i flera kategorier. För Nobel Media har det inneburit ett rejält genomslag på Facebook.


Ämnen i artikeln:

FacebookNobel MediaMattias Fyrenius

När veckan började hade Nobelprisets Facebooksida 1,25 miljoner följare. Tre dagar senare är siffran uppe i 3,5 miljoner. Under gårdagen låg räckvidden på 17 miljoner. För bara ett år sedan hade sidan 250 000 följare.

– Facebook själva säger att de sällan sett en liknande ökning, säger Nobel Medias vd Mattias Fyrenius.

Bakom genomslaget ligger flera faktorer. Dels har Nobel Media lagt ner mycket resurser rent innehållsmässigt på Facebook som kommit att bli deras huvudkanal. Annonseringen av pristagarna i veckan drar också världens blickar till Sverige. Men den enskilt största anledningen kanske ändå var att Facebook i måndags valde att uppmärksamma Nobelpriset under vinjetten "Cultural Moments" där fenomen lyfts högst upp i flödet.

– Det gav en enorm draghjälp. Normalt brukar händelser som OS eller presidentvalet i USA ligga här. Jag vet inte hur brett de gått ut, men med en miljard dagliga användare är det klart att det här satte fart på tillväxten.

Vad betyder Facebooktillväxten för er?
– Att fler kan bli medvetna om priset och vad vi står för. Vi är nu störst i vårt sammanhang på Facebook. Det handlar både att informera om priset och vad vi står för. Vi har också en strävan efter att vara pedagogiska och förklara pristagarnas forskningsområden och vilken tillämpning de belönade upptäckterna har.

Det förpliktigar väl också?
– I allra högsta grad. Nobelpriset har en unik position i världen och vi jobbar med ett varumärke och ett pris där publiken förväntar sig en viss kvalitet.

Har ni gjort något för att markandsföra Facebooksidan?
– Nej, tillväxten är i princip helt organisk.

Utöver satsningen på Facebook har Nobel Media satsat på att synas utomhus med en kampanj på de digitala stortavlorna i Stockholm och New York. Mattias Fyrenius berättar även att eventdelen stiger i betydelse med ett tiotal evenemang världen över varje år.

Nobel Media har i dagsläget 15 anställda. Bolaget omsatte 50 miljoner 2015 med ett resultat efter finansnetto på 4,6 miljoner kronor.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.