Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Nobelpriset tänker om – gör sin största digitala omgörning

Publicerad: 16 Augusti 2018, 13:33

Foto: Pressbild

1994 lanserade Nobelpriset sin sajt. Sedan dess har hemsidans digitala utveckling mer eller mindre stått still – fram tills nu.


Ämnen i artikeln:

NobelprisetNobel MediaMattias Fyrenius

1994 lanserade Nobelpriset sin första sajt. Sedan dess har det mer eller mindre stått still och digitaliseringen har hunnit ikapp. Nu inleds en storsatsning och en digital omgörning för att göra Nobelpriset mer modernt.

– Vi vill bli ännu tydligare med vad Nobelpriset står för. Det är ett av världens mest kända varumärken och priser. Kännedomen och prestigen är enastående, vilket undersökningar visar, men vi vill också att den ska vara ännu mer relevant i nuet och verkligen betyda något i folks vardag, säger Mattias Fyrenius, vd på Nobel Media AB, till Resumé.

Den digitala satsningen består av tre olika delar: dels en redaktionell nysatsning som ska skildra berättelsen kring nobelpristagarna och vad deras upptäckt betytt för mänskligheten. Det andra är en ny visuell identitet och design, med ett moderniserad och uppdaterat formspråk som ska passa 2018. Det tredje innefattar nya tekniska lösningar.

– Syftet är att vi vill nå ut ännu mer i världen med det vi står för och det vi gör.

Och för att bli mer moderna?
Och mer tillgängliga att vara en ännu större del av nuet och samhället. Vi lanserade första sajten 1994 och då låg vi väldigt mycket i framkant inom vår värld. Men sen har tiden gått och för några år sedan inledde vi en nysatsning. Responsen har varit helt fantastisk, med fem miljoner följare i våra olika sociala medier-kanaler. Vi kände att vi ville ta nästa steg, helt enkelt.

Mattias Fyrenius säger att man blivit mer medvetna om vad man vill göra med Nobelpriset som varumärke och hur man ska nå ut med dess budskap. Den digitala räckvidden har växt explosionsartat de senaste åren, och idag har Nobelpriset cirka fyra miljoner följare bara på Facebook.

– När vi levandegör pristagarna och det de har gjort och berättar det för en publik så ser vi att vi fått en fantastisk respons.

Detta blir också starten för "Nobelhösten" där tillkännagivandena i oktober blir den första stora händelsen.

Bild från den gamla sajten:

Bild från den nya sajten:

<!-- p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px 'Helvetica Neue'; color: #454545} --> <!-- p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px 'Helvetica Neue'; color: #454545} -->

Alex Hartelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.