Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Nobelprisets sociala medier-succé

Publicerad: 16 oktober 2014, 15:07

500 utskickade tweets i samband med utnämningen av Nobelpris-vinnarna och en ökning med 40 000 nya följare i förhållande till före utnämningarna. Det är facit efter att Nobel Media har inlett en storsatsning på sociala medier i år.


Ämnen i artikeln:

NobelprisetNobel Media

I en Wall Street Journal-artikel med rubriken "How the Nobel Prize Committee Became Cool on Social Media" framgår det att organisationen har blivit alltmer sofistikerad när det gäller att använda sociala medier.

Årets utnämning av Nobelpris-vinnare skedde med mängder av tweets, ljudklipp på SoundCloud och inlägg på Facebook.

Nobel Media hanterar webbplatsen för Nobelpriset och dess sociala medier-verksamhet. Och storsatsningen är en av effekt av att man har färre besökare på sin webbplats i år jämfört med förra året, enligt Hans Melin, som är teknikchef för Nobelprisets webbplats.

Resultatet har inte låtit vänta på sig.

Antalet följare har gått från 60 000 till cirka 100 000 efter bara ett par dagar.

Den mest populära tweeten om fredsprisvinnarna Kailash Satyarthi och Malala Yousafzay har retweetats mer än 18 000 gånger, enligt Wallstreet Journal.

En telefonintervju med medicinprisvinnaren May-Britt Moser har fått över 15 000 lyssningar på SoundCloud.

Hans Melin uppger att onlinenärvaron har ökat med faktor fem i förhållande till förra året, vilket framförallt skett genom att man är mer aktiv på sociala medier.

Nobel Media har tidigare legat i frontlinjen och var det första europeiska företaget som livestreamade via Youtube.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

NobelprisetNobel Media

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.