Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 8 december 2010, 15:37
Den uträknade sajten Nyheter 24 gör nollresultat i år. Intäkterna ökar från 3 till 20 miljoner kronor:
– Premiumbanner och webb-tv går som tåget, säger delägaren Douglas Roos.
truetrue2020-12-10T16:36
Delägaren Douglas Roos är optimistisk efter Nyheter 24:s nollresultat.
Nyheter 24 har gjort 15 miljoner kronor i förlust under sina två första år, varav 10 i fjol. Ägarna till Media 24 Network har fått täcka upp med aktieägartillskott. Förlusterna var väntade, säger Douglas Roos:
– Vi startade två veckor efter Lehmankraschen och tog upp konkurrensen med Aftonbladets och Expressens sajter. Man kan ha synpunkter på tajmningen.
– Vi vet att det tar tid att bygga en lönsam verksamhet, särskilt i den här galna branschen. Men nu ser vi ut att klara nollresultat och alla pilar pekar rätt.
Media 24 Network startades av Patrik Sandberg, i dag vd, och Douglas Roos som är arbetande styrelseordförande ”och receptionist och allt-i-allo”. Företaget äger också sajterna Hamsterpaj och Dingblog.
– Vi har en halv miljon unika besökare i veckan, säger Douglas Roos. Uppåt 400 000 av dem är på Nyheter 24.
Första året drog sajten in 1 miljon, i fjol 3 och i år 20 miljoner, bedömer Douglas Roos:
– Banner i premiumformat säljer bra, webb-tv ökar starkt, men också bloggannonseringen och våra vertikaler om hockey, kampsport och valet gick bra. Samtidigt har vi minskat kostnader genom att ersätta fastanställda med frilansare. Nästa år ska vi göra vinst.