Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Nordic Media Insights, Resumés utbildningar och slutord om mediepoddar

Publicerad: 20 januari 2017, 14:03

Resumés nordiska mediekonferens, utbildningssatsning och omgjorda magasin. Det och mycket mer skriver chefredaktör Johan Såthe om i veckans krönika.


Ämnen i artikeln:

Johan SåtheResumé

Resumé kommer att stå som värd för en stor Nordisk mediekonferens, NMI (Nordic Media Insights) som ska äga rum på Münchenbryggeriet Stockholm den 13-14 juni.
Vi tycker att det saknas en konferens som på allvar tar itu med de stora kreativa och affärsmässiga utmaningar som mediebranschen står inför. Med tanke på att många av utmaningarna är liknande i hela vår bransch känns det logiskt att göra NMI som en nordisk konferens. Tanken är att inte bara att inspirera deltagarna, utan att också ge dem verktyg till hur man ska faktiskt ska arbeta med sitt innehåll och utveckla sin affär när man är hemma i vardagen igen.

En kul nyhet i nyheten: Redaktör för Nordic Media Insights är Fredrik Svedjetun, före detta mångårig chefredaktör för Dagens Media.
Det känns mycket roligt att Fredrik Svedjetun arbetar med konferensen och med oss på Resumé framöver. Välkommen till "andra sidan" Fredrik!
Här är ett axplock av föreläsare ur det program som vi just nu arbetar med att sammanställa:

• Melissa Bell, publisher på Vox Media och medgrundare av Vox.com. Amerikanska Vox Media är ett av världens snabbast växande medieföretag och är ledande inom digital storytelling och journalistik.
• Marcus Rich, vd för Time Inc UK, som består 60 olika varumärken. Marcus Rich kommer att berätta om tidskriftsjättens "turnaround" genom framgångsrikt arbete med bland annat event.
• Samantha Barry, head of social media på CNN Worldwide. Barry, en av världens främsta sociala medier-experter, kommer att berätta om CNN:s framgångsrika arbete med att fånga publiken på olika plattformar.

Den här trion och många andra duktiga personer kommer du att kunna möta på Nordic Media Insights den 13-14 juni.

Jag tycker att det är extra roligt med det starka genomslag som NMI har fått sedan lanseringen i måndags. Det tog ett par minuter innan vi fick den första bokningen, vi har även fått in många riktigt bra förslag på talare, tack för det!

Anmäl dig redan nu om du vill försäkra dig om en plats på NMI, och dessutom få en liten "early-bird-rabatt". Det kostar en slant, men har du en vettig chef förstår hen värdet av kompetent personal som kan driva framtidens medieaffär.

Håll dig uppdaterad om vad som händer på NMI genom att följa vår Facebookgrupp, den hittar du här.

Anmäl dig till NMI här.

***
Jag hade börjat ge upp hoppet om mediepoddarna Gullberg/Nordström och Atladottir/Bjurwald. I veckan vaknade den förstanämnda till liv med ett nytt avsnitt. Jag tycker att nästa episod blir extra intressant, då de båda Mittmediacheferna ska, förmodar jag, ge sin version av de kraftiga nedskärningarna på Mittmedia.

Läs mer om nedskärningarna här.

Atladottir/Bjurwald gissar jag görs på mer i ideell basis än Mittmedias chefspodd. Det vore synd om podden gick i graven, den har haft ett annat, och många gånger nyttigt, perspektiv på mediebranschen.
Den mediepodd som satt standarden för svenska mediepoddar är givetvis Mattsson & Helin, som gjordes av Expressens och Aftonbladets chefredaktörer. Nu har podden gått i graven, men deras samlade poddande har blivit föremål för forskning. Det är Torbjörn von Krogh och Göran Svensson som skrivit en vetenskaplig artikel om podden, med fokus på hur mediechefsduon tacklade kritik.
Läs artikeln här.

Att Thomas Mattsson och Jan Helin ibland var väl teflonartade när de fick kritik motsäger inte att det ofta var mycket intressant att höra hur duon resonerade kring mediers utveckling och utgivarfrågor.
Slutord om mediepoddar: Sveriges Tidskrifters podd med intervjuer med begåvade publicister i tidskriftsvärlden är riktigt bra.

***
Debatten huruvida Aftonbladet Kultur springer Putins ärenden är minst sagt het. Just nu pucklar Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg och Expressens kulturchef Karin Olsson på varandra på i olika debattartiklar. Frågan är infekterad och inte helt lätt att sätta sig in i.

Både Linderborg och Olsson är extremt skickliga debattörer och skribenter. De har också drabbat samman i spalterna ett antal gånger de senaste åren. Hösten 2015 var det "Montergate" på bokmässan, där en debatt med kort varsel flyttades från Aftonbladets scen till Expressen. Även då flög invektiven genom luften.

Frågan om Aftonbladet Kultur har låtit sig utnyttjats i ett "pro-kremlskt narrativ" med medarbetare som spridit rysk desinformation i sina artiklar är värd att ta på allvar. Visst har frågan debatterats, men många i vanliga fall starka röster ligger lågt nu. Beror det på att man inte vågar stöta sig med mediakulturetablissemanget, på båda sidor?
Läs mer här.

***
Som ni säkert vet jobbar Resumé med att skapa ett nytt magasin, som får premiär den 16 februari. Det känns mycket kul att kunna uppdatera Resumés erbjudande, både för tidningen och våra digitala produkter.

Enkelt uttryckt: Alla prenumeranter av magasinet får även ta del av vårt digitala analysbrev Resumé Insikt, som nu kommer ut varje vecka (man väljer ett av tre brev, det går även att köpa till alla tre editioner; Media, Marknad och Kommunikation).
Vi kommer också snart att gå över till daglig publicering av Resumé Insikt. Så en prenumeration på Resumé betyder dagliga digitala uppdateringar med kvalificerat innehåll. Det är inte att "gå ner i utgivningstakt", som våra konkurrenter vill göra gällande, det är att gå upp utgivningstakt.

Jag tror att tiden är förbi när det är en bra idé för en branschbevakare att bara fokusera på att göra journalistik i papper. Däremot tror jag att det är viktigt att produktutveckla även de pappersprodukter som man vill satsa på. Det är det Resumé håller på med just nu, vi hoppas och tror att det blir ett magasin som ni läsare kommer att uppskatta.
Med det sagt: Det var inte självklart för oss att göra om Resumé, det är en produkt som är mycket uppskattad av läsarna och som vi har rätt stora intäkter från. Men nu är tiden är mogen att modernisera magasinet. Ni kommer att undra varför vi inte gjorde så här för länge sen.
Läs mer om Resumé Insikt här.

***
Förra veckan skröt jag om vår starka veckosiffra på 203 000 unika besökare, enligt KIA-Index. Den här veckan var Resumés sajt nere på mer normala siffror, med 144 000 unika besökare. Förra veckan jämförde jag med Dagens Media, som då hade 57 000 unika besökare. I konsekvensens namn får jag göra det den här veckan med, de hade då 69 000 unika besökare.
Men allt handlar givetvis om att nå rätt människor, inte bara många. Och det gör Resumé.
På tal om KIA-index: Aftonbladet lämnade för en tid sedan, nu överväger även Expressen att lämna mätningen.

***
Snart är det dags att utse Näringslivets 150 Superkommunikatörer, nästa vecka sammanträder den nya juryn för första gången. Juryn är troligen den bästa vi någonsin haft och kommer att avslöjas nästa vecka. Hör av dig till mig om du har kandidater till listan.
Läs mer här.

***
Grattis till Medierna, 10 år! Jag tycker P1:s mediebevakande program i princip alltid håller hög klass. På tisdag eftermiddag firar man på Kulturhuset i Stockholm, läs mer här.

Läs en intervju med programmets producent Lars Truedsson här.

***
Att Bamse skulle hyllas av Financial Times och Buzzfeed såg man inte komma.
Läs mer här.

***
Vi har legat i startgroparna ett bra tag, men nu är det äntligen dags att lansera Resumés utbildningssatsning. Ansvarig för Resumé Akademi blir Magnus Norrman, som tidigare har byggt upp en mycket framgångsrik utbildningsverksamhet hos Resumés koncernkollega Aktuell hållbarhet.
Läs mer här.

***
Börspodden avslöjade i sitt senaste avsnitt hur lätt det var ta sig förbi Dagens Industris betalvägg. Det här är ett problem för många medier och något som branschen snabbt måste hitta vettiga lösningar på.

***
Fotbollskanalens Olof Lundhs fotobollspodcast lyfte verkligen när den blev mer producerad, med inklippta ljudinslag och ett mer formaterat upplägg.

***
Anna Kinberg-Batras (över)taktiska utspel om att hon nu kunde tänka sig fälla regeringens budget andades desperation. Jag tror att allt fler människor tycker att Centerns Annie Lööf är Alliansens "thought leader" och den som borde leda arbetet med att få bilda nästa regering. Jag tvivlar på att AKB kommer att klara relansera sig själv som en trovärdig statsministerkandidat. Här har landets ledande pr-experter ett uppdrag modell större att sätta tänderna i.
Det är oerhört deprimerande att dagens politiska offentliga samtal till 90 procent handlar om spelteorier och 10 procent faktiska politiska visioner och förslag.

***
Jag tycker att Bodil Ericsson Torp utvecklar Aller Media åt ett intressant håll.
Läs mer här.

Att hon fick köpa OTW för 120 miljoner kronor måste ses som ett reapris.
Läs mer här.

***
Feministen, entreprenören, programledaren och numera författaren Lina Thomsgård är en imponerande person. Jag gillar att hon inte nöjde sig med att ha skapat den geniala Rätteviseförmedlingen, utan gick vidare och ständigt gör nya saker. Nu har hon redaktörat boken "En annan historia", som beskriver världshistorien ur ett feministiskt perspektiv. Som pappafeminist kommer jag att sätta boken i händerna på döttrarna

***
På torsdag eftermiddag anordnar Resumé och Reklamkraft ett (fullsatt) seminarium med fokus på tv och mediets framtid. Det ska bli mycket kul, läs mer här.

***

Veckans helgintervju är med Melina Aristiadou som blev vd för byrån CP+B Scandinavia i fjol. I karrärsöndag möter vi EFN:s nya publisher Charlotte Stjerngren.

***
Trevlig helg!

Johan Såthe

Ämnen i artikeln:

Johan SåtheResumé

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.