Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag23.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Nordiska Tidningsbolaget tar över Kupé

Publicerad: 9 Mars 2009, 19:10

Nordiska Tidningsbolaget har efter en upphandling vunnit prestigeuppdraget att göra SJ:s tågtidning Kupé. – Vi ska göra Kupé lite tydligare i profilen, lite yngre och modernare, säger Håkan Lövström, vd för Nordiska tidningsbolaget.


Ämnen i artikeln:

KupéNordiska TidningsbolagetHåkan Lövström

Håkan Lövström – glad idag.

Kupé kommer ut med tio nummer per år och upplagan ligger på 120 000- 130 000 exemplar.
Mediabolaget har sedan 1997 producerat Kupé åt SJ.
Men nu tar alltså Nordiska Tidningsbolaget över som SJs tidningsbyrå.

Det breda målgrupperna ska även fortsättningsvis hitta sitt innehåll i Kupé, säger Håkan Lövström.
Tidningen ska inte göras om helt, men kommer att uppdateras en hel del. Bland annat ska den framöver innehålla mer av restips för tågresenärer.

SJs tågtidning har en speciell position jämfört med andra tidningar,  understryker Lövström:
– Det är en attraktiv tidning som har en fungerande distribution och en bra upplaga. Det finns inget av den skakighet som annars präglar många tidskrifter i dag. Och SJ som reseföretag har ökat antalet resenärer de senaste åren, allt fler miljömedvetna väljer tåget.

I uppdraget ingår också att förstärka SJs informationsavdelning med en person som ska jobba med interntidningen SJ-Nytt.
Hur mycket kontraktet med SJ betyder i pengar vill Håkan Lövström inte gå in på.
– Till större delen är det också beroende på annonsintäkterna till tidningen. Men SJ blir med detta vår största kund.

Nordiska Tidningsbolaget gör sedan tidigare en kundtidning åt Proffice - Dagens möjligheter.

Hur glad är du i dag på en skala 1-10?
– 9,95, svarar Håkan Lövström.

När åkte du tåg senast?

– På sportlovet åkte jag tåg mellan Sollefteå och Stockholm.

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.