Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Nordnets Mårder slår tillbaka mot Hemberg

Publicerad: 5 November 2013, 13:57

Avanzas sparekonom Claes Hemberg är ytterst tveksam till om det går att tjäna pengar på annonser i sociala medier. Han tycker också att det vore bättre om man lade pengarna på bolag med stora intäkter i stället för bolag som Twitter, som ska börsnoteras inom kort. Nordnets spareekonom, Günther Mårder, håller inte med på någon punkt.


Ämnen i artikeln:

TwitterAvanzaClaes HembergFacebookNordnetGünther Mårder

”Och vi måste fråga oss är annonser i sociala medier så lönsamt. Jag  tvekar”, så skrev Claes Hemberg idag angående att Twitter har höjt  priset med 30 procent inför bolagets notering på Nasdaq-börsen.

Günther Mårder är av en helt annan åsikt och tycker att man ska ge bolag som Twitter och Facebook stort beröm.

–  Jag var skeptisk till om Facebook skulle lyckas med transformeringen  att gå över till reklam, men farhågorna motbevisades vid den senaste  rapporten, säger Günther Mårder.

Han tycker visserligen att sociala  medier-bolag och andra internetjättar har skyhöga värderingar, men anser  att bolagen har blivit en maktfaktor i våra liv och att värderingarna därmed kan visa sig vara rimliga.

– Den världsberömde finansmannen Warren  Buffett tycker att man ska investera i bolag som är en tullbro. Google  är ett sådant bolag. Det går knappt att undvika om man ska ut på nätet.  Linkedin och Twitter är exempel på andra bolag som har byggt tullbroar  inom sina fält, säger Günther Mårder.

Han tycker visserligen att  Twitter kunde ha väntat ett år med noteringen i och med att bolaget har  inte lyckas bygga ut sin försäljningsverksamhet så bra ännu, men det kan också innebär att aktien ändå kan visa sig vara billig.

– Jag tycker att Claes Hemberg missar Twitters potential att  bygga en stark försäljningsorganisation i länder som exempelvis Sverige i  sin analys, säger Günther Mårder.

Jag talade med Björn Elmbrant som  är författare till Dansen kring Guldkalven, som handlar om Dotcom-eran,  för diskutera om det är en ny bubbla vi?
– Man glömmer att bolagen  sålde vad som skulle ske i framtiden vid den tiden, men när det gäller  sociala medier-bolag talar vi faktiskt om vad som sker här och nu, säger  Günther Mårder.

Så du ger med andra ord era sparare rådet att köpa Twitter-aktier?
–  Jag vill inte nödvändigtvist säga det, men jag vill inte som Claes  Hemberg försöka ta udden av företagets potential. Man ska vara försiktig  med att vara så definitiv. Här talar vi om publicitet som kan leda till  att människor fattar felaktiga beslut, säger Günther Mårder.

Han  tycker också att Twitter har skött noteringsprocessen betydligt bättre  än Facebook. Inte minst med tanke på att Twitter endast erbjudit 13  procent av bolaget.

Han är dock lite fundersam över om Twitter inte  har använt sig av ett klassiskt ”lägenhetsklipp”. Det vill säga man går  ut med ett lågt pris för att få in största möjliga intressse. Sedan har  man budgivning.

Han menar också att att det är ett smart drag av  Twitter att endast sälja en mindre del av bolaget eftersom det ger  möjlighet att sälja ytterligare en del längre fram och då kanske till  ett högre pris.

Han är också imponerad över hur snabbt Twitter har marscherat.

–  Facebook borde ha begränsat utbudet och noterades vid en period när  sociala medier inte var lika stekhett. I Twitters fall kommer det att ha  gått 56 dagar från ansökan till notering. Det är en av de snabbaste  processer som jag har sett, säger Günther Mårder.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.