Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 30 september 2013, 08:31
Norrbottens Media, som driver NSD och Norrbottens-Kuriren, tappar i år 8,5 procent av annonsintäkterna jämfört med fjolåret. Nu låser man allt material på nätet.
Årets intäktstapp är 1,6 procent på papperstidningarna för Norrbottens Media.
– Det krävs resurser att bedriva kvalitativ lokaljournalistik. Vi vill fortsätta bevaka Norrbotten, granska länets makthavare, berätta om människorna som lever här och deras tillvaro, säger Kalle Sandhammar, chefredaktör på NSD, om betalväggen som införs.
– De flesta av våra läsare och prenumeranter är vana vid att journalistik har ett värde. Sedan ska man inte blunda för gratiskulturen på internet, men den senaste tiden har det visat sig att man är beredd att betala för digitalt innehåll. Spotify och Netflix röner framgångar, säger Mats Ehnbom, chefredaktör på Norrbottens-Kuriren.
Magnus Helander