Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

NRK tar hjälp av quiz för att lösa kommentarsfältsproblematiken

Publicerad: 2 Mars 2017, 09:10

Foto: Faksimil

Norska public service-bolaget NRK testar en ny kommentarsfunktion. Innan läsarna får möjlighet att kommentera en artikel måste de svara på tre frågor gällande innehållet i artikeln.


Ämnen i artikeln:

NRKKommentarer

För några veckor sedan publicerade NRKs techsida NRKbeta en explainervideo gällande en ny dataövervakningslag. Visa av erfarenhet visste de att kommentarsfälten hos artiklar gällande övervakning lätt hettar till och att debatten blir osaklig. I det här fallet höll dock kommentarerna en överraskande god ton. Läsarna delade forskningsartiklar, bad om förtydliganden från meningsmotståndare och gav varandra konstruktiv feedback.

Anledningen till det konstruktiva kommentarsfältet? Enligt NRKbeta-teamet har det att göra med att man i artikeln testade en ny funktion. Innan läsarna tilläts kommentera artikelns innehåll tvingades de svara på tre korta frågor gällande innehållet i artikeln. Målet var att alla som kommenterade artikeln skulle diskutera på samma premisser, och dessutom ha läst artikeln i fråga.

– Vi ville göra något för att de som kommenterar en artikel gör det från liknande utgångspunkter. Om alla kan komma överrens om vad artikeln innehåller ger det en mycket bättre grund för diskussion, säger NRKbeta-journalisten Ståle Grut till Nieman Lab.

Undersajten NRKbeta är en av få delar på NRK som tillåter kommentering av artiklar. Undersajten har en intresserad och insatt läsarskara som ofta för konstruktiva diskussioner i kommentarsfälten, men när artiklar från NRKbeta läggs ut i NRKs huvudkanaler har diskussionerna ofta glidit bort från ämnet och in på personliga påhopp och anklagelser, undantaget den här artikeln.

– Genom att vinga läsarna att ta lite extra tid på sig innan de kommenterar kan bidra till att de också tänker på vilken ton de använder. Om man lägger 15 sekunder på att svara på frågorna så kanske de sekunderna innebär att den värsta aggresiviteten lägger sig, förklarar NRKbeta-redaktören Marius Arnesen.

Än så länge är det för tidigt att säga om verktyget kommer lösa problemen med kommentarsfälten då det fortfarande befinner sig i ett beta-stadium.

Kommentarsfälten har länge varit ett problem för publicister. Många har, precis som NRK, tagit bort möjligheten att kommentera de flesta artiklarna. Häromveckan berättade Resumé om den svenska startupen Ifrågasätt, som med hjälp av en blandning av automatiserade och mänskliga funktioner ska stävja hatet i kommentarsfälten. I måndags berättade även Alphabet, Googles moderbolag, att de tänkt lansera ett nytt verktyg för moderering av kommentarsfält. Precis som Ifrågasätt ska verktyget styras av automatiserade funktioner där en moderator senare ska kunna styra vad som ska tillåtas.

En av de publicister som lyckats bibehålla ett konstruktivt kommentarfält är brittiska the Guardian. Kommentarsfälten styrs där, likt på forum som Reddit, av så kallade "up-votes". Läsarna kan välja att likea kommentarer de anser vara värdefulla och som därför hamnar högre upp i flödet.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

NRKKommentarer

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.