Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Nu ägnar vi mer tid åt medier än åt sömn

Publicerad: 1 Juni 2015, 14:21

Vi spenderar i snitt drygt 8 timmar per dag åt att konsumera medier, vilket är en timme längre än vad svenskarna i snitt sover per natt.

Foto: Colourbox

Den totala mediekonsumtionen fortsätter stiga, och har nu passerat en magisk drömgräns.


Ämnen i artikeln:

ZenithZenithOptimedia

I år väntas den genomsnittliga tiden som vi ägnar åt att konsumera medier öka från 485 till 492 minuter per dag. Därmed spenderas i snitt drygt 8 timmar per dag åt mediekonsumtion, vilket är en timme längre än vad svenskarna i snitt sover per natt.

Det rapporterar mediabyrån ZenithOptimedia, som i sin rapport Media Consumption Forecast undersöker konsumtionen av tidningar, tv, bio, radio, internet och utomhusreklam i totalt 65 länder.  

På fyra år ökade den genomsnittliga globala konsumtionen av media med 5 procent, från 462 minuter per dag 2010 till 485 minuter per dag 2014. Under samma period nästintill fördubblades konsumtionen av internet från i genomsnitt 60 minuter per dag till 110 minuter per dag, medan traditionella medier tappade från 402 till 376 minuter per dag.  

Enligt rapporten är det smartphonens intåg som driver den ökade konsumtionen, genom att skapa nya konsumtionstillfällen där vi tidigare inte hade möjlighet att konsumera media.  ZenithOptimedia spår att den totala mediekonsumtionen kommer fortsätta öka med 1,4 procent per år, till 506 minuter per dag år 2017. Internetkonsumtionen väntas öka med 9,8 procent per år till 144,8 minuter per dag.

Isåfall kommer Internets andel av den totala mediekonsumtionen ha ökat från 12,9 procent år 2010 till 28,6 procent år 2017.

Sverige ligger dock i lä jämfört med hur det ser ut globalt. I fjol spenderade vi i genomsnitt 469,7 minuter (nästan åtta timmar) om dagen på att ta del av innehåll i tidningar, magasin, tv, radio och internet enligt Zenith, som bygger sin prognos på data från TNS Orvesto. I år kommer den siffran att stiga till 470,8 minuter och år 2017 har den ökat till 472,4 minuter.

Ämnen i artikeln:

ZenithZenithOptimedia

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.