Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Nu är han Schibsteds nya superchef

Publicerad: 4 mars 2009, 10:32

Han sökte aldrig jobbet. Han fick frågan. Raoul Grünthal får ett av lågkonjunkturens tuffaste uppdrag i Mediasverige: att slå samman två skilda tidningskulturer.


Ämnen i artikeln:

Raoul GrünthalAftonbladetSvenska DagbladetSchibsted

Raoul Grünthal. Foto: Stefan Gustavsson/SCANPIX

Raoul Grünthal är ovanlig. För att inte att säga unik. Han verkar helt sakna fiender i branschen. Än så länge, är kanske vikigt att tillägga.

Det finns ingen som talar illa om honom och han kan föra sig i vilka salonger som helst. Han var underbarnet som startade Finanstidningen i början 90-talet och efter en utflykt i finansbranschen återvände till medierna.

Därefter har hans karriär gått stadigt uppåt.
Han är också politiskt smart. Och hans diplomatiska färdigheter kommer att behövas när han nu blir chef för två tidningar, med helt olika egenskaper. Det blir ett av branschens tuffaste uppdrag.

Vad är utmaningen i att driva två tidningar samtidigt?
– Att driva dem är i sig ingen utmaning. Den stora utmaningen är att bygga en fungerande struktur mitt i den lågkonjunktur som vi nu befinner oss i. Och ska man vara realist får vi nog utgå från att den håller i sig ett tag till.

Kan vi räkna med fler åtgärdspaket närmaste tiden?
– När det gäller Schibsted Sverige har jag faktiskt inte så mycket att säga eftersom jobbet är helt nytt. Däremot har vi redan sedan höstas jobbat med att få ned kostnaderna på Svenskan, just för att slippa komma med plötsliga paket.
– Men det är ingen tvekan om att vi måste fortsätta att jobba med kostnadssidan även i fortsättningen.

Kommer du att jobba mer med kostnadssidan än med intäktssidan?

– Nej, båda måste självklart fungera. En bra säljorganisation är i dag viktigare än någonsin. Det är nu som den ger sin avkastning.  

Du hade uppenbarligen den rätta motivationen om man får tolka Gyllfors brist på motivation som skäl för att inte söka jobbet. Vad fick dig att söka?
– Jag sökte inte. Jag fick frågan. Och jag tror också att det finns en väldig potential i det projektet som vi redan startat.  Och tror man på något vill man ju gärna genomföra det.

Utmaningarna för Svenska Dagbladet och Aftonbladet ser ju lite annorlunda ut…
– Alla medieföretag står inför strukturell förändring samtidigt som vi har en lågkonjunktur. Det innebär inte bara svårigheter, utan även möjligheter. Schibsted fattade en rad strategiskt viktiga beslut i förra lågkonjunkturen och tog en stark position på nätet. Och det är från och med nu och de kommande två åren som framtidens vinnare kommer att definieras.

Hur nära kan man sammanföra Svenska Dagbladet och Aftonbladet, som trots allt är två ganska olika kulturer?

– Det finns inget enkelt svar, annat än en stor mediekoncern måste rymma flera kulturer. Man måste också vara väldigt noga att renodla varumärkena. Det går heller inte att samordna alla delar i organisationen.  På it-sidan har vi till exempel kommit ganska långt medan andra delar inte går att samordna. Det är min stora utmaning att sätta mig in i allt detta.

Vad betyder din bakgrund som publicist?
– Det är alltid en fördel att kunna produkten, samtidigt har jag en stor respekt för publicistiskt oberoende. Det är viktigt att ha med sig i bagaget när man slår ihop två redaktionella organisationer. Dessutom älskar jag produkterna. Det finns ju en anledning till att jag valt att jobba i den här branschen.

Kommer både Svenska Dagbladet och Aftonbladet att finnas kvar som pappersupplagor om tio år?
– Ja.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.