onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Nu backar medieinvesteringarna: ”Går in i en lågkonjunktur”

Publicerad: 6 december 2022, 10:25

Foto: bildfokus

Kraftigt tapp för medieinvesteringarna i november, visar senaste Mediebyråbarometern.

Ämnen i artikeln:

NyheterMediebyråbarometern

Andreas Rågsjö Thorell

andreas.thorell@resume.se


Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, backade med 19,8 procent i november månad, jämfört med samma period föregående år. De flesta mediekategorier uppvisade en negativ tillväxt under månaden. Minskningen kan dock till viss del tillskrivas icke periodiserad data då november 2022 hade en faktureringsdag mindre jämfört med 2021. Totalt förmedlades nästan 1,4 miljarder kronor under perioden. 

Ackumulerat, hittills i år, uppvisar de totala investeringarna en positiv tillväxt om 4 procent. 

Flertalet mediekategorier backade tvåsiffrigt under november. Tuffast hade kategorin radio med en negativ tillväxt om 40,4 procent. Även sök, dagspress storstad, populärpress, dagspress kväll, TV, dagspress landsort, sociala medier, utomhus/trafikreklam, online display, online video och DR/Annonsblad backade i november. Tv minskade med över 25 procent, digitala kanaler med 14 procent, print med 27 procent

Hittills i år, är DR/Annonsblad den mediekategori som har backat mest med en negativ tillväxt om 16,3 procent.

Endast de mindre mediekategorierna, bio och fackpress, ökade i november.

– Även om periodiseringen påverkar bör november ses som en indikation på att mediemarknaden är på väg att minska när vi går in i en lågkonjunktur. IRM prognostiserar en nedgång för mediemarknaden 2023 och det finns tydliga tecken på att utvecklingen för mediebyråerna kommer att vara densamma, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå i en kommentar. 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev