Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Nu har det vänt

Publicerad: 14 november 2013, 10:04

Uppåt för reklammarknaden som nu visar plus.

Titta, nu har det vänt! Reklammarknaden visar plus under det tredje kvartalet 2013. – Den kraftiga tillväxten inom internetmarknadsföring, den största mediekategorin, är givetvis en viktig orsak till att marknaden nu återvänt till plus konstaterar Madeleine Thor, vd på IRM.


Ämnen i artikeln:

IRM

IRM:s kvartalsrapport visar att reklammarknaden ökade med 0,5 procent under det tredje kvartalet 2013. Den totala annonsomsättningen uppgick till 7 miljarder kronor. Det meddelar IRM i ett pressmeddelande.

Den numera största mediekategorin internetmarknadsföringen bidrog till uppgången genom att växa med drygt nio procent under det tredje kvartalet relativt motsvarande kvartal förra året.  Omsättningen uppgick därmed till drygt 2 miljarder kronor.

Övriga tillväxtkategorier är tv, bio, mobilmarknadsföring, bilagor, butiksmedia samt annonsblad.

– IRM:s prognoser har under en längre tid pekat på en vändning under slutet av 2013, och det är positivt för marknadens aktörer att vi nu också kan bekräfta att tillväxten återvänt till reklammarknaden, säger Madeleine Thor i pressmeddelandet.

I en prognos från 1 oktober förutspådde IRM att marknaden vänder till plus 1,2 procent under 2014. Omsättningen totalt skrivs därmed till 31,6 miljarder kronor.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.