Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 1 December 2016, 12:09
Jeanette Gustafsdotter, vd på Tidningsutgivarna.
Ett nytt förslag från EU-kommissionen får mediebranschen att vädra morgonluft. Digitalmomsen kan nu komma att sänkas från 25 till 6 procent.
I dag ligger momsen på digitala produkter på 25 procent. Att jämföra med 6 procent för tryckta medier. Det här har länge varit ett rött skynke för mediebranschen, och kulturminister Alice Bah Kuhnke har tidigare öppnat för en harmonisering av momssatserna.
LÄS MER: Mediecheferna: Krävs mer för att rädda branschen
Ett hinder har dock varit EU-reglering som förhindrat medlemsländerna att sänka momssatsen på digitala produkter. Men i dag presenterade EU-kommissionen ett nytt förslag som öppnar för självbestämmande av digitalmomsen.
– Äntligen! Det här har vi jobbat aktivt för i flera år. Och vi är verkligen glada över att se ett förslag som gör det möjligt för medlemsstaterna att tillämpa reducerad moms för medieutgivares digitala produkter, på samma sätt som i dag gäller för tryckta tidningar och böcker, säger Jeanette Gustafsdotter, vd på branschorganisationen TU, i ett pressmeddelande.
I fjol sänkte vårt grannland Norge momsen på digitala medieprodukter till 6 procent. Nu hoppas den svenska branschen på att samma sak ska hända här.
– Vi utgår från att vi i nära samråd med den svenska regeringen nu snabbt kan omsätta den möjlighet till reducerad moms som EU-kommissionens förslag öppnar för. Vi träffade nyligen flera svenska EU-parlamentariker i Bryssel och ska träffa finansdepartementet nu i december, säger Jeanette Gustafsdotter.
Fredrik Thambert