Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Nu konkurrerar mobilen ut turistbyrån

Publicerad: 26 juli 2013, 11:55

Söktjänster på internet har i stor omfattning ersatt traditionell turistinformation som böcker och turistbyråer, när svenskarna ska hitta lokal information om nya platser de besöker. Det visar en ny undersökning som sökföretaget Eniro har genomfört i samarbete med TNS-Sifo.


Ämnen i artikeln:

MobilEniro

Enligt Eniros undersökning tar de flesta svenskar hjälp av söktjänster på internet för att hitta information när de besöker en ny plats i Sverige. Det vanligaste sättet är att använda olika söktjänster via en traditionell dator, vilket över hälften (55 procent) svarar.

På andra plats kommer söktjänster i mobiltelefonen (38 procent), medan en tredjedel svarar att de kontaktar den lokala turistinformationen via besök eller telefon. Att ta hjälp av sökmotorer är mest utbrett bland yngre personer mellan 16-34 år, där 51 procent svarar att de använder mobilen för att söka efter lokal information på nya platser.

–Med mobilen har man en fantasisk möjlighet att hitta det man vill ha i närheten av där man befinner sig, dessutom smidigt kopplat till en karta. Det i kombination med att man alltid har den nära till hands förklarar varför över hälften av de under 34 år föredrar mobilen när de kommer till en ny plats. Mobilen kommer bli förstahandsvalet för lokalt sök, särskilt när man är på resande fot, säger Mattias Wedar, vd Eniro Sverige.

Undersökningen är genomförd av TNS Sifo genom en slumpmässigt rekryterade webbpanel. Panelen består av personer mellan 16-79 år. Totalt har 1073 personer svarat på undersökningen som genomfördes i juli 2013. Det har varit möjligt för respondenterna att välja flera svarsalternativ.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

MobilEniro

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.