Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Nu måste man skrapa fram nyheterna

Publicerad: 14 April 2014, 12:59

Skrapar man på clownen får man se Anja Pärson, som en av programledarena för Humorgalan i TV4.

Foto: Skärmdump från Aftonbladet.

(UPPDATERAD) Nu räcker det inte längre att klicka på artiklarna – nu ska man skrapa också. För att få reda på vem den tredje programledaren i Humorgalan är ombeds läsarna i dag att skrapa fram bilden på Aftonbladet.se.


Plötsligt händer det – Aftonbladet lanserar en Triss-liknande ”skrapfunktion” på bilderna på sajten.

Men det finns ingen chans till miljonvinst för läsaren – i stället kan det vara ytterligare ett knep för att öka klicken och sidvisningarna.

Tidigare har man ”blurrat” bilder i puffarna för att få läsarna att klicka sig in på artiklarna.

Nu har marknadsledaren Aftonbladet tagit det hela ett steg längre. Läsarna ombeds att skrapa med muspekaren på bilden. I det här fallet är det Anja Pärson döljer sig bakom en ”photoshoppad” clowndräkt.

Aftonbladets nöjeschef Tobias W Lindner:

– Detta ökar inte våra sidvisningar. En puff med en interaktiv funktion genererar ett klick, precis som en "vanlig" puff. Det här är istället ett sätt att förhöja användarupplevelsen, att göra Nöjesbladet lite roligare för användarna, säger han och forsätter:

– Det är våra grymma kollegor i det interaktiva teamet som skapat nya funktioner för oss online. Vi har rullat ut ett par tester de senaste veckorna; ett par quiz, några tidslinjer och några sådana här "gnuggisar".

Hur ofta gnuggisar kommer att förekomma återstår att se.

– Vi jobbar ständigt med hur vi bäst paketerar och presenterar vårt material online, och de här interaktiva lösningarna är en bit på vägen. Hur ofta vi använder dem får avgöras från fall till fall, och vi lyssnar ständigt på läsarna här.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.