Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Nu måste vi ställa om på riktigt”

Publicerad: 18 april 2013, 15:17

Jonas Bonnier.

Foto: Andreas Elgstrand.

Jonas Bonnier spår några tuffa år för mediebranschen. Men på längre sikt är han obotlig optimist om journalistikens framtid. – Om man tolkar varje förändring som första steget mot döden blir det jobbigt, säger han.


Ämnen i artikeln:

Jonas BonnierStora Annonsördagen 2013

Jonas Bonnier, koncernchef på Bonnier AB, delade med sig av sin syn  på framtiden på Stora Annonsördagen i går. Trots att de mörka molnen hopas  sig, med sparpaket efter sparpaket, tror han att journalistiken har en  ljus framtid.

– Tidningar måste ställa om. I omställningsprocessen kommer man att  göra fel ibland, och det kommer att vara smärtsamt. Men jag är extremt  optimistisk om framtiden. Vi konsumerar extremt mycket media i dag, och  behovet av journalistik som är trovärdig och förpackad på ett bra sätt  kommer bara att öka, säger han.

Han sticker inte under stol med att förändringsprocessen kommer att  kräva mycket. Framför allt vad gäller hur journalistiken distribueras  och produceras.

– Mediebranschen är inte speciellt förändringsbenägen. Men vi måste  jobba på andra sätt. Om man tolkar varje förändring som första steget  mot döden blir det jobbigt. Men jag tror att det kommer bli väldigt bra.  Bonniers fundament har en bra framtid framför sig, men de kommande åren  blir tuffa. Nu måste vi ställa om på riktigt, och inte bara prata,  säger Jonas Bonnier.

Att dagspressen och tidskrifterna fortfarande famlar i mörker när det  gäller att tjäna stora pengar på nätet ser han framför allt som en  möjlighet.

– Behovet av det vi gör växer. Mediebranschen är stundtals  jättekonstig. Efterfrågan på våra produkter stiger, och vi ser det som  ett problem.

Något som ofta beskrivs som Bonniers akilleshäl är bolagets  decentraliserade strukur (som fövisso har stramats upp något med den nya  affärsområdesindelningen). Men Jonas Bonnier ser det föga förvånande  som en konkurrensfördel.

– Vi är väldigt decentraliserade, och vi får ibland kritik för det.  Men Bonnier drivs i grunden underifrån och upp. Vi är 10 000  entreprenörer där alla tror att de vet bäst. Jag tycker att det ska  uppmuntras, snarare än att se det som ett problem. Det gör oss också  attraktivare som arbetsplats, och framtiden kommer att handla om att  attrahera de bästa.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.