Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Nu sågas hon för mediepolitiken

Publicerad: 23 oktober 2014, 09:58

Alice Bah Kuhnke får hård kritik av TU.

Foto: Olof Holdar.

Efter presentationen av budgetpropositionen – nu sågas kultur- och medieminister Alice Bah Kuhnke av Tidningsutgivarna och Sveriges Tidskrifter. – Hon hade ett ypperligt tillfälle att göra en mediepolitisk rivstart i och med dagens budgetproposition. Tyvärr tog hon den inte, säger TU:s vd Per Hultengård.


Tidningsutgivarna går hårt åt Alice Bah Kuhnke efter regeringens budgetproposition som presenterades i dag.

– Det är en trist blåkopia av hennes företrädares papegojupprepningar om att regeringen anser att reklamskatten bör avskaffas – fast inte just nu. Och om det framtida presstödet får vi bara veta att man ska återkomma och om digitalmomsen sägs inte ett ord, säger TU:s vd Per Hultengård och fortsätter:

– Det saknas över huvud taget ordentliga initiativ och ansatser i budgetpropositionen på det mediepolitiska området. Att på ena sidan i budgeten konstatera att "Dagspressen genomgår en svår ekonomisk situation", för att på en annan sida besluta sig för att upprätthålla den mot just dagspressen konkurrenssnedvridande och diskriminerande reklamskatten är inkonsekvent och oroande. Det är nu som handlingskraft och engagemang behövs.

Kerstin Neld, vd för Sveriges Tidskrifter:

– Vi känner en  besvikelse över bristen på initiativ på medieområdet. Det finns några ordentliga utmaningar för vår nya kulturminister att hantera på sikt, men det finns ju även några lågt hängande frukter som en ny regering hade kunnat plocka direkt. Att avskaffa reklamskatten är en sådan. Detta är visserligen inte någon fråga för tidskriftsbranschen - annonsomsättningsgränsen för att betala reklamskatt är så hög att ytterst få tidskriftstitlar drabbas – men det är en orättvis skatt som drabbar dagspressen hårt.

– Inte ett ord sägs om digitalmomsen. Här hade ett tydligt uttalande att regeringen vill verka för att få bort den snedvridna momsen mellan tryckta och digitala tidningar varit välkommet.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.