Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Nu ska journalisterna bygga kändisskap

Publicerad: 9 juni 2009, 06:34

De som blir upprörda över journalister med stor bildbyline kan få det tufft framöver. På nylanserade amerikanska nyhetssajten True/Slant är journalisternas varumärke själva affärsidén.


Personal på True/Slant

True/Slant har funnits i testversion sedan i april men lanserades på riktigt i måndags. Sajtens är grundad av veteranen Lewis Dvorkin som tidigare haft chefsposition på Forbes, AOL och Wall Street Journal.

Han har samlat cirka 100 journalister som ska skriva, kommentera och analyser inom sina expertområden. De kommer från medier som BBC, CNN, Boston Globe, New York Times, Rolling Stone och Newsweek.

Deras uppgift att bygga sin egen stjärnstatus och på så sätt få många läsare.
– Det här är skapat för entreprenörsjournalisten. Vi gör det möjligt och ger resurser till journalisterna att skapa sina egna varumärken, säger Dvorkin till Washington Post.

Till skillnad mot Huffington Post har True/Slant ambitionen att skapa traditionell journalistik och till skillnad mot Huffington Post betalar de sina skribenter. Inte mycket men skribenterna kan även välja att bli delägare i sajten, som har backning med riskkapital, eller få resultatbaserad lön eller del av annonsintäkterna från sina respektive sajter.

Förutom att skriva har journalisterna i uppdrag att bygga ett community runt sina namn/varumärken och ha en pågående dialog med sina läsare. Omfånget av läsare påverkar i slutänden deras egna intäkter. De läsare som kommenterar mycket och/eller bra ska även lyftas fram på sajten.

Även annonseringsmodellen är annorlunda. Förutom traditionella banners ska Tre/Slant erbjuda annonsörer egna sajter där varumärken kan bygga sina communities. Enda skillnaden mot journalistvarumärkenas sajter blir att de vanliga varumärkena får annonsmärkning.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.