Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Nu väntar Mattsson på Helins replik

Publicerad: 1 juli 2009, 13:25

Expressen har större räckvidd än Aftonbladet tre dagar i veckan, visar Orvesto.  Nu väntar Expressens chefredaktör Thomas Mattsson på Aftonbladets Jan Helins replik. – Jag är faktiskt lite förvånad.  Jag trodde att Aftonbladet skulle presentera sina siffror idag, säger han.


Kraftmätningens stund är här.  Foto: Björn Elgstrand.

The media is the message.
Expressen gör vårens räckviddsökning till en av de största nyheterna i dagens tidning. Och det är heller ingen tvekan om att Thomas Mattsson, i egenskap av ansvarig utgivare, anser att framgången är värt första nyhetsuppslaget.
Samtidigt är Mattsson ödmjuk och understryker att trenden redan inleddes under hans företrädare Otto Sjöbergs tid.
– Man kan förstås också ha åsikter om brister i mätmetoderna i Orvesto dag, men när vi nu har varit större tre månader i rad måste man nog ändå säga att det är långsiktig trend, analyserar han.
Men när det gäller orsakerna till varför Expressen gått om konkurrenten är Thomas Mattsson mer svävande:
– Det går inte att förklara med någon enskild nyhetshändelse eller innehållssatsning utan handlar snarare om en underliggande trend. Sedan hösten 2008 har efterfrågan på Expressens innehåll ökat, på både nätet och papper.
Han vill heller inte peka finger åt konkurrenten Aftonbladet.

Det där är ingen förklaring, gör ni bättre kvällstidningsjournalistik än Aftonbladet just nu?
– Vi har gjort om flera bilagor, utökat vår sportbevakning och breddat vår samhällsbevakning. Till viss har det inneburit en tillbakagång till klassisk kvällstidningsbevakning. Jag tycker till exempel att vi varit jättebra i vår bevakning av fordonskrisen och oroligheterna i Teheran. Dessutom har vi varit nyhetsledande i kungabevakningen. Jag tror först och främst att just spännvidden i innehållet är förklaringen till ökningen.

Aftonbladet redovisar heller inte stora räckviddstapp, vilket med andra ord skulle betyda att hela marknaden för kvällstidningsläsande ökar.
– Aftonbladet gör en mycket bra tidning. Och båda tidningarna visar glädjande höga räckviddstal i en tid när både affärsmodell är hotad och konjunkturen är tuff, säger Thomas Mattsson.
– Det här vässar konkurrensen, vilket är bra för båda kvällstidningarna. I slutänden är kvällstidningsläsaren en vinnare.

Söndagskampen: Källa Expressen.

Som utgivare värderar han gapet på söndagarna högst.  
– För en kvällstidning ligger det en stor symbolik i att vara störst just på söndagar, inte minst för att upplagorna också är störst på just söndagar. Och får man läsarna med sig blir det enklare att i nästa steg konvertera dem till köpare.

Vad ger det ökade läsandet i betald upplaga?
– Vi upplever att upplagegapet minskar, men väntar fortfarande på att få redovisa april och maj. Vi avvaktar avsiktligt med våra upplagor tills att marknadsledaren Aftonbladet redovisat sina, och de har fått alla siffror. Jag är faktiskt lite förvånad. Jag trodde att Aftonbladet skulle presentera sina siffror idag.

Vad vill du säga till Jan Helin?
– Det är bra för Aftonbladet att Expressen blir stark eftersom de ger oss båda en stor publik. Ta bara vår gemensamma kampanj för Dawit Isaak, en sådan kampanj kräver en stor publik för att få genomslag. Det förstärker också vår trovärdighet.

Finns det någon annan trend inom mediekonsumtionen som just nu gynnar kvällstidningarna?
– Två saker: Vi har bevisligen det mest attraktiva innehållet på alla plattformar, med en mycket hög betalningsgrad. Dessutom är vi väldigt bra på produktutveckling.

Hur mycket har ni gynnats av haveriet på gratistidningsmarknaden?
–Endast marginellt.

Resume.se har sökt Jan Helin som till Dagens Media säger:
– Jag vill vänta med att kommentera dem tills vi har publicerat. Däremot har jag har ju sett Expressens tilltag i dag med anledning av Orvesto dag.
– När vi publicerar våra siffror imorgon så kommer det betryggande att visa vem som är störst.

Peter Willebrand

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.