Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Nu vill Zodiak expandera i USA

Publicerad: 26 maj 2008, 11:44

De har redan lagt öst under sig. Med nya finansiella muskler från De Agostini ska Zodiak ta klivet in på den amerikanska marknaden. – Vi tittar redan på bolag och medarbetare, säger vd Patrick Svensk.


Patrick Svensk. Foto: Eva Hilden Smith.

Zodiaks ordförande Conny Karlsson beskrev budgivaren De Agostini som ett av de största ”content”-bolagen i världen.

– Förra året förvärvade man franska Marathon och italienska Magnoliga som även har verksamhet i Spanien. Tillsammans med Zodiak kommer bolaget att finnas representerat i 16 länder.

Han underströk att marknaderna i stort sett kompletterar varandra.

– Det ligger inga förväntade kostnadssynergier i affären, potentialen ligger på sälj- och distributionssidan.

Han räknade med att konkurrensmyndigheterna inte kommer att ha några synpunkter på affären.

Budskapet till medarbetarna är att det är business a usual:

– Den avgörande skillnaden är att vi nu kan göra saker på en högre nivå, och förhoppningsvis i en snabbare takt, förklarade Patrick Svensk, vd för Zodiak.

Han förklarade också att hans ambitioner är att fortsätta som vd.

– Jag har suttit i fem år, och sitter gärna fem år till. Nu slipper jag ju dessutom att vara börs-vd.

Enligt Patrik Svensk är Zodiak dubbelt så stort som de andra bolagen.

Några andra bud än från De Agostini har inte inkommit, enligt Conny Karlsson.

– Inte än, men fältet ligger öppet.

Patrick Svensk och Zodiak har växt genom förvärv de senaste åren, i synnerhet i Östeuropa. Den är en strategi han inte vill avvika ifrån.

– Den ryska marknaden står inför en konsolidering och det skulle självklart vara spännande att få vara med i den. Nyckeln för vår del är den polska markanden som utvecklats mycket starkt de senaste åren.

Men nu blickar Patrick Svensk också västerut.

– Vi försöker bland annat hitta en nyckel till den amerikanska marknaden där vi redan öppnat produktionskontor i New York. Den amerikanska marknaden är uppdelad i ”cable” på Östkusten och ”network” på Västkusten, och vi tittar på bägge.

Letar ni förvärv?
– Vi letar både bolag och medarbetare, säger Patrick Svensk.

Och vad händer på den svenska marknaden?
– Vi är med fem bolag mer eller mindre färdiga i Norden.

Om affären går igenom kommer alla stora produktionsbolag i Sverige att ha utländska ägare, vad innebär det?
– Man kan väl ändå tolka intresset för svenska bolag som att vi är duktiga på format.

– Men Titan och Baluba är fortfarande är kvar, och ur det perspektivet finns nog snarare fler köpare än säljare för tillfället.

En av de stora vinnarna på affären, om budet går igenom, är en av bolagets grundare, Jan ”Zacke” Zachrisson. Han säger till Resumé att han inte har några omedelbara planer på vad han ska göra med pengarna:

–   Jag har ju dragit på mig en del skulder under åren, men jag planerar också att återinvestera i bolaget, säger han.

Han påminner också om att det inte var länge sedan tongångarna var annorlunda.

– Många har glömt att vi var konkursmässiga runt 2001. När vi som var inblandade då tog beslutet att satsa, krävdes en hel del personliga uppoffringar av oss alla.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.