Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

NWT-koncernen köper Värmlands Folkblad

Publicerad: 30 januari 2017, 09:48

Foto: Wikimedia Commons

VF:s styrelse motiverar försäljningen med att man måste säkra en långsiktig utveckling för tidningen och att koncernen kan göra de tekniska investeringar som behövs.


Ämnen i artikeln:

NWT-koncernen

Affären gäller båda tidningarna Värmlands Folkblad och Karlstads-tidningen. Sedan tidigare äger NWT-koncernen och familjen Ander 13 tidningar i Värmland, Dalsland och Skaraborg. I tidningsfamiljen ingår bland annat Nya Wermlands-Tidningen, Skaraborgs Allehanda och Dalslänningen.

– En liten aktör i tidningsbranschen har svårt att göra de investeringar som krävs. NWT-koncernen har ett tiotal publikationer och kan samordna både produktion och administration och kan dessutom dela på kostnader för ny teknik. Det ger helt nya utvecklingsmöjligheter för Värmlands Folkblad, säger VF:s styrelseordförande Sten Fransson.

Victoria Svanberg, styrelseledamot i NWT, understyker vikten av att samarbeta lokalt samtidigt som VF kommer att behålla sina redaktionella självständighet.

I affären ingår inte tryckeri och fastigheter. VF Drift kommer fortsättningsvis att vara ett separat bolag med egen redaktion. Ledarsidan kommer fortfarande bygga på socialdemokratiska värderingar och Peter Franke fortsätter som politisk redaktör.

– Värmlands Folkblad är en välskött tidning, men NWT-koncernen kan tillföra långsiktiga resurser för att utveckla tidningen, främst på det digitala området. Vi ser också betydande samordningsfördelar med koncernens övriga tidningar, i första hand inom kundtjänst, teknik, administration och produktion, säger Mats Muregård, NWT-koncernens VD.

NWT-koncernen har de senaste åren minskat sin omsättning samtidigt som man lyckats öka det rörliga resultatet. Mellan 2014 och 2015 gick man från 533 miljoner kronor till 508 miljoner kronor i omsättning, rörelseresultatet efter finansiella poster ökade från 34 till 123 miljoner. Även om man brottats med en sviktande annonskonjuntur i print lyckades man under 2015 öka sina digitala annonsintäkter med 39 procent.

Formellt sker övertagandet den 1 mars.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

NWT-koncernen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News